خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 10561
۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۱۰:۳۵
مدیرکل آموزش و پرورش استان:

۷۱ درصد مدارس سیستان و بلوچستان، روستایی و عشایری هستند/ «دلتا» مانعی برای جبرانِ افت تحصیلی دانش‌آموزان

۷۱ درصد مدارس سیستان و بلوچستان، روستایی و عشایری هستند/ «دلتا» مانعی برای جبرانِ افت تحصیلی دانش‌آموزان
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: ۷۱ درصد مدارس استان سیستان و بلوچستان روستایی و عشایری است و تنها ۲۹ درصد آن شهری هستند.

به گزارش اس.بی پرس، «حمیدرضا رخشانی» مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان درباره طرح جبران و تثبیت یادگیری دانش‌آموزان دارای افت تحصیلی به صورت حضوری آنهم در شرایطی که ویروس دلتا سیستان و بلوچستان را فرا گرفته است، گفت: این طرح قرار است از ۱۹ مرداد تا سوم شهریور برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی انجام شود که در پایه‌های اول درس فارسی و ریاضی و در پایه دوم درس ریاضی و علوم آموزش داده خواهد شد. مهمترین مسئله این است که ما بتوانیم دانش آموزانی که لازم التوجه هستند و آن‌هایی که با افت تحصیلی مواجه شده‌اند را شناسایی کرده و با تکرار دروس تقویت کنیم. 

 

وی ادامه داد: شناسایی دانش آموزان، حضور آن‌ها در کلاس درس و ارزیابی نهایی قطعا تاثیرگذار خواهد بود، اما در رابطه با وضعیت استان سیستان و بلوچستان باید بگویم به طور طبیعی با توجه به کمبود نیروی انسانی ما یک افت همیشگی تحصیلی داشته‌ایم، ولی با توجه به تلاش و برنامه‌ریزی های که انجام شده، در سال ۹۷،۹۸ و ۹۹ توانستیم از نظر کیفیت آموزشی رشد داشته باشیم. 

 

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اضافه کرد: در سال ۹۹ نزدیک به یک نمره به طور میانگین به نمرات نهایی دانش آموزان اضافه شد. در کنار این‌ها، زیست بوم جدید در پی شیوع کرونا ویروس و نوع آموزش مجازی، روی شهرهای کوچک و روستاهای ما تاثیرات منفی گذاشت.

 

او با اشاره به اینکه ۷۱ درصد مدارس استان سیستان و بلوچستان روستایی و عشایری است و تنها ۲۹ درصد آن شهری هستند، گفت: به همین دلیل مدارس روستایی و عشایری چون درگیری زیادی با ویروس کرونا نداشتند، اکثرا به شکل حضوری کلاس‌های درس را برگزار کردند. به همین خاطر آموزش آن‌ها یک مقدار نسبت به داخل شهر کیفی‌تر بوده است. 

 

وی در پاسخ به این سوال که عمده علت افت یادگیری در دانش آموزان سیستان و بلوچستان چیست؟ گفت: اول اینکه ما در استان کمبود نیروی انسانی داریم و دوم به دلیل این که اکثر دانش آموزان ما دو زبانه هستند و همین امر موجب افت یادگیری در آن‌ها می‌شود. همچنین همه دانش آموزان در مقطع پیش دبستانی شرکت نمی‌کنند و دانش آموزان ما در پایه اول و دوم گنجینه کلمات محدودی دارند. اینکه همکاران ما بتوانند دانش آموزان را با کلمات فارسی در کتاب‌های درسی همراه کنند کمی زمان می‌برد به همین خاطر آن‌ها از دانش‌آموزان سایر استان‌ها عقب‌تر هستند. 

 

وی افزود: ما نیاز داریم برای دانش آموزان در تابستان دوره‌هایی را بگذاریم که آن‌ها از نظر گنجینه کلمات تقویت یافته و از نظر کیفیت آموزشی ارتقا پیدا کنند. 

 

رخشانی وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود ویروس دلتا که استان سیستان و بلوچستان را درگیر کرده، برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی برای دانش آموزان صحیح است؟ گفت: طبق برنامه دانش آموزان از ۱۹ مرداد تا سوم شهریور به صورت دو روز در هفته طی ۱۴ جلسه آموزش خواهند دید. قطعاً ما باید از ظرفیت فضای مجازی و حضوری برای این کار استفاده کنیم ولی اگر رویه به همین شکل ادامه یابد ما نمی توانیم کلاس‌ها را حضوری برگزار کنیم و بهره خوبی از این کار ببریم. 

 

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یکی از علت‌های افت یادگیری دانش آموزان در مناطق محروم، بیسوادی پدر و مادران و یا ناآگاهی آن‌ها در زمینه آموزش است. این موضوع در سیستان و بلوچستان چگونه است؟ گفت: در روستاهای استان و مناطقی که سطح سواد پایین است ما بیشترین مشکل در این زمینه را داریم، اما در شهر این علت به نوعی دیگر است یعنی پدر و مادر اغلب درگیر مشاغل خود هستند. 

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم کلاس‌هایمان را به گونه‌ای تنظیم کنیم که کلاس‌های درس در ساعات بعد از ظهر باشد تا خانواده‌ها بتوانند کنار فرزندان خود باشند. 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از ابتلای معلمان و دانش‌آموزان به ویروس نوع دلتا دارید یا خیر؟ گفت: ما سه دانشگاه علوم پزشکی در استان داریم که آمارها در دست آن‌هاست و فعلاً به ما موردی اعلام نشده است، اما از زمانی که ویروس نوع دلتا در استان شیوع پیدا کرد خیلی از همکاران ما درگیر شدند به عنوان مثال در اداره ما حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از همکاران به ویروس دلتا مبتلا شدند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در پایان تاکید کرد: امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم افت یادگیری دانش آموزان را جبران کنیم، اما اگر به هر دلیلی این شرایط فراهم نشد، شهریور ماه و هفته اول و دوم مهر ماه را به رفع مشکلات آموزشی دانش آموزان اختصاص خواهیم داد تا بعد از جبران یادگیری، به پایه بعدی وارد شوند.

 

 

انتهای پیام/

منبع : ilna.news

نظرات شما

capcha