خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 11284
۱۴۰۰/۰۶/۱۰ - ۱۵:۴۲
در گفت و گو با معاون اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

تعامل با همسایگان محور شرق و بازاریابی؛ حلقه های مفقوده توسعه گردشگری/ طرح جامع گردشگری در سیستان و بلوچستان در حال اجراست

تعامل با همسایگان محور شرق و بازاریابی؛ حلقه های مفقوده توسعه گردشگری/ طرح جامع گردشگری در سیستان و بلوچستان در حال اجراست
مجتبی میرحسینی گفت: می‌توان در محور شرق با همسایگان خود ارتباط و تعاملات لازم را برقرار کرد و برای بهره‌مندی از بازارها و تبلیغات و بازاریابی که اکنون حلقه مفقوده گردشگری استان است برنامه‌ریزی شود که بر این اساس می‌توانیم از انزوای جغرافیایی خارج شویم.

به گزارش اس.بی پرس، مجتبی میرحسینی، معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای اینکه سیستان و بلوچستان در بازار پررقابت گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی حضورداشته باشد باید بتواند از مزیت‌های رقابتی و هویتی خود استفاده و برنامه محور حرکت کند و برنامه‌ریزی درستی هم در این زمینه داشته باشد.


وی ادامه داد: بر این اساس اگر سند توسعه گردشگری را آماده می‌کنیم، با توجه به ماهیت فرا بخشی که گردشگری دارد باید پیوند مناسبی با سند توسعه کلان اجتماعی و اقتصادی استان داشته باشد.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: چون صرفاً برنامه‌ریزی برای گردشگری با توجه به ماهیت فرا بخشی آن ما را به نتیجه دلخواه نمی‌رساند.

 

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: نکته دیگر هم چگونه اندیشیدن در فضای گردشگری است، سالانه یک میلیارد و سیصد میلیون گردشگر در دنیا وجود دارند و باید بتوانیم از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استان استفاده کنیم.

 

برنامه‌ریزی بر اساس علایق گردشگران در بازارها و مقاصد استان

میرحسینی بیان کرد: بخشی از اندیشه‌ها به لحاظ تئوری و عملی وجود دارد و در فضای رقابتی اگر می‌خواهیم مقصد جدیدی در این حوزه باشیم باید رفتار گردشگر را بررسی و تحلیل کنیم و بر اساس علایق و سلایق آن‌ها در بازار و مقصد خود برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: هنگامی‌که سند توسعه گردشگری سیستان و بلوچستان و سند آمایش سرزمین استان آماده شد، آن را در سند توسعه کلان گردشگری استان به‌عنوان یکی از محورهای توسعه قرار دهیم و بعدازآن در برنامه ملی گردشگری هم قرار بگیرد.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: بر این اساس سیستان و بلوچستان در اهداف ملی و کلان گردشگری قرار می‌گیرد و ازآن‌پس می‌توان برای گردشگری استان در خارج از مرزها برنامه‌ریزی کرد.

 

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان می‌تواند با همسایگان مرزی خود تعاملاتی داشته باشد و از ظرفیت آن‌ها استفاده کند.

 

تعامل با همسایگان محور شرق و بازاریابی؛ حلقه‌های مفقوده توسعه گردشگری در استان

میرحسینی اظهار کرد: می‌توان در محور شرق با همسایگان خود ارتباط و تعاملات لازم را برقرار کرد و برای بهره‌مندی از بازارها و تبلیغات و بازاریابی که اکنون حلقه مفقوده گردشگری استان است برنامه‌ریزی شود که بر این اساس می‌توانیم از انزوای جغرافیایی خارج شویم.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای توسعه استان در بخش گردشگری خط آهن زاهدان چابهار و دسترسی به پروازهای بین‌المللی است می‌تواند سیستان و بلوچستان را به مقصد گردشگری کشور و جهان  تبدیل کند.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: مردم، جوامع محلی و بخش خصوصی سیستان و بلوچستان هم باید بپذیرند که سیستان و بلوچستان می‌خواهد مقصد گردشگری شود و ما از این طریق می‌خواهیم در سطح ملی و بین‌المللی گفت‌وگو داشته باشیم و حوزه معیشت خود را تأمین کنیم.

 

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: همه ذی‌نفعان که در اسناد توسعه گردشگری در کنار ما هستند و نقش دارند باید در دستیابی به این هدف حضورداشته باشند و در آن صورت می‌توان از یک مقصد بین‌المللی و ملی برای سیستان و بلوچستان سخن گفت.

 

اجرای طرح جامع گردشگری استان و چشم‌انداز ۱۴۰۱

میرحسینی با اشاره به برخی اقدامات انجام‌شده در حوزه گردشگری استان از سال ۹۴ عنوان کرد: در همان سال ۹۴ طرح جامع گردشگری را ۲۰ جلد بود که مطالعه و تصویب آن در سال ۸۷ به اتمام رسیده بود را موردبررسی قراردادیم.

 

وی اظهار کرد: در این طرح تا افق ۱۴۰۱ بر اساس مزیت‌های استان تا سال ۸۷ چشم‌انداز و نقشه راه برای گردشگری استان تهیه‌شده و در شورای برنامه‌ریزی استان هم به تصویب رسیده بود.

 

این مقام مسئول عنوان کرد: در همان سال ۹۴ نسخه اجرایی این طرح را آغاز کردیم و ابتدا سعی کردیم تصویر مخدوش شده‌ای که در ذهن‌ها و اندیشه‌ها از سیستان و بلوچستان وجود داشت را پاک‌کنیم.

 

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای فعالان فضای مجازی، مدیران آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری فم تور آشناسازی از هامون تا مکران را برگزار کردیم که زیبایی‌های استان را ببینند.

 

میرحسینی افزود: سیستان و بلوچستان را در سال ۹۶ به‌عنوان مقصد گردشگری ایران تعریف کردیم و نیمه اول همان سال برای تورها یارانه سفر در نظر گرفتیم که ارزان‌سازی صورت گیرد و انگیزه سفر به استان افزایش یابد.

 

وی بیان کرد: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ پویش ملی سفر به سیستان و بلوچستان را با همکاری استانداری و وزارتخانه میراث فرهنگی راه‌اندازی کردیم.

 

این مقام مسئول بیان کرد: در این مدت هفته‌های گردشگری سیستان و بلوچستان در استان‌های کشور برگزار و دفاتر گردشگری سیستان و بلوچستان در برخی از استان‌ها راه‌اندازی شد.

 

معاون گردشگری اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بخش خصوصی ما با بخش خصوصی بسیاری از استان‌ها نشست هایی برگزار کرد و اعلام شد اگر به دنبال کمک به توسعه استان هستید با انتشار یک عکس به این توسعه کمک کنید.

 

میرحسینی گفت: سیستان و بلوچستان استان بسیار ثروتمندی است و با توجه به مرزهایی که دارد می‌تواند در مواقع بحرانی به کشور کمک کند.

 

انتهای پیام/

 

منبع : dana.ir

نظرات شما

capcha