خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 11346
۱۴۰۰/۰۶/۱۴ - ۱۶:۵۸

بررسی راهکارهای توسعه سواحل مکران/ تحقق توسعه نیازمند تغییر رویکرد وزارت راه است

بررسی راهکارهای توسعه سواحل مکران/ تحقق توسعه نیازمند تغییر رویکرد وزارت راه است
با توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درزمینهٔ ضرورت توسعه سواحل مکران، انتظار از دولت جدید برای تحقق این مهم تغییر رویکرد جدی نسبت به منطقه بلوچستان است که در این رابطه به بررسی راهکار‌های موضوع پرداخته‌ایم.

به گزارش اس.بی پرس، با توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب درزمینهٔ ضرورت توسعه سواحل مکران، انتظار از دولت جدید برای تحقق این مهم تغییر رویکرد جدی نسبت به منطقه بلوچستان است که در این رابطه به بررسی راهکار‌های موضوع پرداخته‌ایم.


یکی از دغدغه‌های مهم در توسعه سواحل و بندرها ایران، استقرار جمعیت میلیونی در سواحل مکران بوده و به عبارتی بدون استقرار جمعیت میلیونی نمی‌توان امیدی به توسعه پایدار و دائمی یک منطقه داشت و تمرکز جمعیت هم مستلزم ایجاد شغل و سرمایه‌گذاری است.


یکی از ارزان‌ترین زمینه‌های ایجاد شغل نیز حوزه گردشگری بوده که متأسفانه تاکنون در توسعه مکران کمتر به آن توجه شده است. در این زمینه با محمد مونسان عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر و هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران  می‌گوید: افزایش جمعیت میلیونی و توسعه همه‌جانبه سواحل مکران یکی از مطالبات مهم رهبری از سال ۸۸ است و همواره صحبت از چگونگی استقرار جمعیت پنج الی هشت‌میلیون‌نفری در این مناطق بوده که تاکنون این موضوع چندان توفیقی نداشته است.


مونسان ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین علل آن نیز این است که به حوزه گردشگری در این مناطق و تأمین زیرساخت‌های لازم برای سهولت دسترسی گردشگران داخلی و خارجی به این مناطق به‌درستی توجه نشده است، گردشگری حوزه‌ای است که درازای سرمایه‌گذاری مشخص، چندین برابر حوزه‌های صنعتی دیگر ایجاد اشتغال می‌کند، اشتغالی که نه‌تنها دولتی نیست بلکه کاملاً متکی به بخش خصوصی و تعاونی است.


ایجاد ۱۷ شغل جدید به ازای یک‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری
وی افزود: نگاهی به آمار و ارقام در اینترنت درباره ایجاد شغل در واحد سرمایه‌گذاری، به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهد و مثلاً باید در نظر داشت که به ازای یک‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت ساختمان ۲۰ شغل، در صنایع تولیدی ۱۴ شغل، در حوزه انرژی و پالایشگاه و پتروشیمی نیز به دلیل گران‌قیمت بودن این صنعت حدود ۱۰ شغل ایجاد می‌شود و در حوزه تجارت و خریدوفروش نیز ۱۹ شغل درازای یک‌میلیون دلار ایجاد خواهد شد و به‌طور متوسط نیز در بین کل مشاغل صنعتی، خدماتی و کشاورزی ۱۷ شغل خواهیم داشت.


این عضو هیئت‌علمی دانشگاه مالک اشتر می‌افزاید: حال دراین‌بین حوزه گردشگری یک شگفتی بزرگ است؛ درازای هر یک‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری از ۲۲ تا ۳۵ شغل ایجاد می‌شود چراکه اشتغال خرد، خودجوش و فصلی زیادی را در خود جای می‌دهد و این به این معنی است که اگر ما در سواحل مکران تمرکز خود را بر حوزه انرژی و پالایشگاه‌ها و پتروشیمی متمرکز کنیم درازای هر یک‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری حدوداً ۱۰ شغل ایجاد خواهیم کرد درحالی‌که همین سرمایه در حوزه گردشگری ۳۵ شغل می‌تواند ایجاد کند، یعنی سه و نیم برابر.


وی ادامه می‌دهد: فرض کنید هدف‌گذاری برای استقرار جمعیت پنج‌میلیون‌نفری در یک بازه ۱۰ ساله (تا سال ۱۴۱۰) در این مناطق باشد و مطابق فرهنگ منطقه، هر خانواده به‌طور متوسط پنج نفرِ در نظر گرفته شود، یعنی باید برای اسکان این مقدار جمعیت، یک‌میلیون شغل ایجاد شود و اگر تمرکز بر حوزه انرژی با ۱۰ شغل به ازای یک‌میلیون دلار باشد، نیاز به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که ظرف ۱۰ سال (یعنی سالی ۱۰ میلیارد دلار) باید انجام شود که عدد بزرگ و غیرقابل حصولی است.


مونسان توضیح می‌دهد: حال اگر همین اشتغال یک‌میلیون‌نفری (برای جمعیت پنج‌میلیون‌نفری) در حوزه گردشگری با ۳۵ شغل به ازای یک‌میلیون دلار متمرکز شود، نیاز به بودجه کمتر از ۳۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال (یعنی سالی ۳ میلیارد) بوده که منطقی و قابل حصول‌تر است چراکه بخشی از آن به پشتوانه سرمایه‌های خرد و کلان بخش خصوصی و تعاونی تأمین می‌شود نه صرفاً بودجه دولتی و سرمایه‌گذاری کلان خارجی و بدیهی است که اشتغال پایدار باید ترکیبی از مشاغل گوناگون باشد، اما درهرصورت، حذف کردن حوزه گردشگری از سبد اشتغال یک منطقه بکر مانند مکران، یک اشتباه فاحش است.


طی ۱۲ سال گذشته توفیق چندانی حاصل نشده است
وی با اشاره به بی‌توجهی محرز به این مسئله، بیان می‌کند: احتمالاً مدیران ارشد توسعه مکران به معجزه ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری اشرافی نداشته‌اند و شاید تصور بر این بوده است که ایجاد مراکز صنعتی بزرگ می‌تواند اشتغال بزرگی نیز ایجاد کند و متأسفانه اعداد و ارقام این را نشان نمی‌دهد؛ ما طی ۱۲ سال گذشته توفیق چندانی در تمرکز جمعیت در این مناطق نداشتیم، عامل مهم دیگر، عدم وجود زیرساخت‌های گردشگری بوده که مهم‌ترین آن آزادراه برای دسترسی راحت با اتومبیل به سواحل مکران است.


دسترسی فعلی جاده‌ای به شرق و جنوب شرقی کشور همچنان خطرناک است
عضو هیئت‌علمی دانشگاه مالک اشتر، می‌گوید: در فرهنگ خانواده‌های امروزی در ایران، سفر با اتومبیل بسیار رایج‌تر از انواع دیگر سفر است، متأسفانه در نقشه آزادراهی فعلی کشور اولویتی برای دسترسی به سواحل مکران دیده نمی‌شود و در نیمه شرقی کشور تقریباً هیچ آزادراهی وجود ندارد و حتی در برنامه‌های ۲۰ سال آینده وزارت راه و شهرسازی نیز هیچ آزادراهی در امتداد سواحل مکران وجود ندارد! یعنی اینکه دسترسی فعلی جاده‌ای به شرق و جنوب شرقی کشور همچنان خطرناک، غیر ایمن و طولانی بوده است و خواهد ماند.


وی ادامه می‌دهد: چگونه ممکن است دسترسی به این مناطق دشوار باشد، اما جمعیت به این سواحل سوق یابند؟ این از محالات است، به‌طور مثال راه ارتباطی فعلی بین جاسک تا مشهد (قطب جمعیتی شمال شرق کشور) با حرکت پیوسته و دائمی اتومبیل بیش از ۲۰ ساعت زمان می‌برد و با لحاظ کردن توقف و استراحت بین‌راهی بیش از ۳۰ ساعت زمان لازم خواهد بود، چگونه می‌توان در چنین شرایطی به احیای جمعیتی سواحل و نیمه شرقی کشور و احیای گردشگری و سفر خانواده‌های ایرانی به این مناطق و همچنین استقبال کشور‌های دیگر از کریدور‌های عبوری از ایران امید داشت.


سواحل مکران با آزادراه حتماً توسعه پیدا خواهد کرد
مونسان در ادامه توضیح می‌دهد: اگر بین چابهار تا مشهد یا بین جاسک تا مشهد یک آزادراه وجود داشته باشد، طول این آزادراه در حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتر خواهد بود که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت، زمان سفر بین این مناطق را از ۳۰ ساعت به ۱۰ الی ۱۴ ساعت کاهش خواهد داد، در چنین شرایطی می‌توان امید داشت که سفر به سواحل جنوبی در سبد گردشگری خانواده‌های ایرانی جای بگیرد و تجار و سرمایه‌گذاران نیز حاضر به تجارت با این مناطق شوند.


وی ادامه می‌دهد: تصور کنید در ابتدای این آزادراه در مشهد، زمستان دما برابر منفی پنج درجه و در همان زمان در انتهای آزادراه در چابهار، دمای مطبوع مثبت ۲۵ درجه برقرار است، تصور اختلاف دمای ۳۰ درجه‌ای در ابتدا و انتهای یک آزادراه، یک تصور رؤیایی است که می‌تواند در فصول سرد ایران، مکران را به مقصد گردشگری خانواده‌های ایرانی تبدیل کند.


این عضو هیئت‌مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران در انتها تأکید می‌کند: برای احیای سواحل جنوبی کشور و به‌طورکلی احیای مناطق متروکه و کم‌جمعیت ایران، راهی جز اجرای شبکه آزادراهی متوازن و عادلانه در کشور نیست.


انتهای پیام/

 

منبع : yjc.news

نظرات شما

capcha