خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 11615
۱۴۰۰/۰۷/۰۲ - ۱۶:۲۶
یادداشت یک روانشناس در واکنش به فداکاری نوجوان خوزستانی؛

مرام و منش پهلوانی در اوج نوجوانی/علی لندی دارای آخرین مرحله رشد اخلاقی بود

مرام و منش پهلوانی در اوج نوجوانی/علی لندی دارای آخرین مرحله رشد اخلاقی بود
یک روانشناس به توصیف روان‌شناختی اقدام شجاعانه نوجوان فداکار ۱۵ ساله ایذه‌ای، علی لندی پرداخت.

به گزارش اس.بی پرس، در این یادداشت، به قلم‌ منصور کاووسی آمده است:

در بین نظریه‌های فراگیر روانشناسی در یک قرن اخیر، نظریه رشد اخلاقی لورنس کلبرگ، از برجستگی و نمود خاصی برخوردار است.

در این نظریه، کلبرگ رشد اخلاقی را در سه سطح در طی شش مرحله با تحقیقات و پژوهش‌های گسترده از طریق آزمودنی‌های مختلف از سراسر جهان مطرح کرده است؛ چرا که آزمودنی‌های وی در طی تحقیقات افراد زیادی از شخصیت‌های نامدار و معروف تا مردم عادی کشورهای مختلف بودند و درواقع نظریه وی قدرت تعمیم‌پذیری بالایی به خود گرفت.

کلبرگ ازنظر اخلاقی انسان‌های رشد یافته را کسانی می‌داند که وارد سطح سوم و ۲ مرحله‌ی آن شده باشند، افرادی با ویژگی‌های جهان‌شمول که وجدان، قدرت تصمیم‌گیری، اراده، انتخاب، اقدام و عمل، مهارت و نظایر آن از خصایص بارز این افراد است. افرادی که بدون نگرش‌های متزلزل، صرفاً بر مبنای اصول انسانی و معیارهای خیرخواهانه بدون توجه به منافع خویش با شناخت، آگاهی و بینش دست به اقدام و کمک‌رسانی می‌زنند.

کلبرگ اعتقاد دارد در بین ملیت‌ها و افراد مختلف موردپژوهش حقیقی، کمتر افرادی توانسته‌اند وارد سطح سوم و ۲ مرحله زیرمجموعه‌ی آن (اصول جهان‌شمول) برسند و حتی برجسته‌ترین و شاخص‌ترین افراد نهایت تا زیرمجموعه‌ی چهارم سطح دوم رشد اخلاقی پیشرفته‌اند، زیرا گذشتن از خود و منافع خویش به جهت تأمین منافع دیگران کار هرکسی جز انسان‌های کمال‌یافته در رشد اخلاقی نبوده و نیست.

ازنظر او رسیدن به سطح سوم رشد اخلاقی وابسته به عامل سن نبوده بلکه تابعی از بلوغ عقلی و شکل‌گیری فردیت انسان‌ها است و چه‌بسا افرادی هستند که رشد سنی داشته باشند اما در همان سطوح اولیه درجا بزنند. به اعتقاد این دانشمند نظریه‌پرداز، افراد محدودی که به این سطح از رشد اخلاقی دست می‌یابند بر مبنای گذشتن از پیمان اجتماعی، رعایت اخلاق در راستای رفاه همگانی، احترام به حرمت و فردیت افراد، پایبند به اصول اخلاقی، نهادینه و درونی کردن اخلاق، رشد وجدان اجتماعی فارغ از موقعیت خویش دست به اقدام آگاهانه و خردمندانه زده تا بعدها گرفتار عذاب وجدان نگردند. بر همین اساس همه می‌دانیم که برای انتخاب آگاهانه و خردمندانه نیاز به شجاعت و شهامت، اراده‌ی قوی، اخلاص، قدرت تصمیم‌گیری داریم که از ویژگی‌های بارز فرد عامل است.

«شادروان علی لندی»، هرچند نوجوان و کم سن بود، اما اقدام شجاعانه‌ی وی و تصمیم‌گیری خردمندانه‌اش نشان از بلوغ فکری و نهادینه کردن رشد اخلاقی در سایه‌ی تربیت شایسته دارد.

اگر بخواهیم گذرا تحلیلی بر اقدام و عمل جاوید نام «علی لندی» بیندازیم و با معروف‌ترین نظریه جهانی در حوزه‌ی روان‌شناسی از منظر برجسته‌ترین نظریه‌پرداز دنیا، تطبیق دهیم، باید به‌صراحت معترف شویم که این نوجوان شیردل، مصداق بارز سطح سوم و آخرین مرحله رشد اخلاقی است، چراکه با ازخودگذشتگی و اولویت‌بخشی به کمک کردن و حیات دوباره دادن به ۲ فرد نیازمند امداد و گرفتار در آتش، از خویش گذشت.

در اقدامی که وی انجام داد (به دل آتش زدن برای کمک به دیگران) هیچ اجباری به کمک خواهی نبود جز ندای وجدان درون و نوع تربیت، بر همین اساس باید گفت؛ هرچند «شادروان علی لندی» نوجوان بود اما مرام و منش پهلوانی بجای آورد و بار دیگر «جوانمردی» را با عشق و ایثار هجی کرد تا «عیار مردانگی» از رونق نیفتد.

قطعاً این اقدام شجاعانه‌ی «علی لندی» با نوجوانان و جوانان ازخودگذشته‌ای که بی‌هیچ ادعایی صادقانه در هشت سال جنگ از خاک ایران دفاع کردند، هم‌ردیف بوده و بیانگر این است که ایرانیان ققنوس‌وار به‌وقت مقتضی سر از خاک برخواهند داشت.

 

 انتهای پیام/

منبع : ilna.news

نظرات شما

capcha