خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 12178
۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ۰۵:۳۶
عضو کانون مؤسسات حمل‌ونقل:

کشتی‌های چینی وارد بنادر ایران نمی‌شوند/ افغانستان فعلاً نمی‌تواند چابهار را دور بزند/ بارگیری سالانه ۵ میلیون کانتینر از دوبی به ایران

کشتی‌های چینی وارد بنادر ایران نمی‌شوند/ افغانستان فعلاً نمی‌تواند چابهار را دور بزند/ بارگیری سالانه ۵ میلیون کانتینر از دوبی به ایران
عضو هیئت‌مدیره کانون مؤسسات حمل‌ونقل اظهار داشت: در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به‌صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند، حتی شرکت‌های چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

به گزارش اس.بی پرس، مسعود دانشمند با اشاره به محدودیت‌های تردد لاینرهای خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریم‌ها اظهار داشت: با تشدید تحریم‌ها علیه ایران لاینرهای خارجی دیگر به ایران نمی‌آیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران اازجمله بندرعباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و ... تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنا از تحریم‌ها شده است؛ بنابراین کشتی‌هایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریم‌ها را قبول کنند.

وی با بیان اینکه کشتی‌های خارجی در صورت پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران مشمول تحریم‌های ثانویه امریکا می‌شوند، گفت: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به‌صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند و حتی شرکت‌های چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

عضو کانون مؤسسات حمل‌ونقل با تأکید بر اینکه تنها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که بار ایران را به‌طور عمده جابه‌جا می‌کند، ادامه داد: لاینرهای خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و ... تخلیه می‌کنند و کشتی‌های ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل می‌کند.

دانشمند افزود: به همین دلیل در سال چیزی 5 میلیون کانتینر از طریق دوبی برای ایران عملیات تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت بندر چابهار پس از تحولات اخیر افغانستان در رقابت با بنادر پاکستان اظهار داشت: اخیراً اعلام‌شده انتقال کالای هندی از طریق مرزهای پاکستان به افغانستان ممنوع است؛ بنابراین هندی‌ها نمی‌توانند کالاهایشان را از مرزهای زمینی به افغانستان و پاکستان منتقل کنند، بنابراین هندی‌ها ناچار هستند برای تبادلات خود از چابهار استفاده کنند.

عضو کانون مؤسسات حمل‌ونقل ادامه داد: از سوی دیگر هنوز وحدت رویه کامل در افغانستان به وجود نیامده است که بتوانند به سمت بندر کراچی و گوادر بروند. همچنین این بنادر هم‌ظرفیت کامل و بالایی ندارند به‌یک‌باره به نیازهای جمعیت 30 میلیون نفری افغانستان پاسخ دهند.

وی با تاکیدبر اینکه ایران باید از این فرصت استفاده کند، افزود: در کشورمان باید بر روی پس‌کرانه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی را برای اتصال بندر به مرز افغانستان استاندارد سازیم که هنوز این اقدامات انجام‌نشده است.

دانشمند گفت: تجار افغان که ساکن دوبی هستند، اجناس و محموله‌هایشان را یا باید از طریق بندر کراچی یا چابهار به افغانستان برسانند که البته بخشی هم از بندرعباس به افغانستان منتقل می‌شود. از سوی دیگر دولت افغانستان هم به درامد نیاز دارد و ناچار است که محصولات خود را از چابهار صادر کند بنابراین فعلاً نمی‌توانند چابهار را دور بزنند چراکه جایگزین ندارند و بندر گوادر نمی‌تواند تمام نیاز جمعیت 35 میلیونی افغانستان را تأمین کند.

 

 انتهای پیام/

منبع : ilna.news

نظرات شما

capcha