خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 12550
۱۴۰۰/۰۸/۰۸ - ۱۹:۲۴

سیستان و بلوچستان دروازه صادرات ایران/سود مبادلات مرزی باید نصیب مرزنشینان شود

سیستان و بلوچستان دروازه صادرات ایران/سود مبادلات مرزی باید نصیب مرزنشینان شود
سیستان و بلوچستان با ۳۲۰ کیلومتر مرز آبی و بیش از یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی بین‌المللی در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند به دروازه صادرات ایران تبدیل شود.

به گزارش اس.بی پرس، ایران کشوری است که با ۱۵ کشور دنیا همسایگی دارد و اگر رویکرد درستی در نوع ارتباط با این کشور‌ها اتخاذ شود به‌طورقطع می‌تواند بخش مهمی از مباحث و موضوعات مهم منطقه‌ای ما را در ابعاد مختلف پوشش دهد و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور‌های هم‌مرز شود.

سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور است که ۱۸۷ هزار کیلومترمربع مساحت دارد و از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه استان بالغ‌بر یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر فاصله است، همچنین وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان، ۳۲۰ کیلومتر مرز با کشور افغانستان و ۴۰۰ کیلومتر ساحل با پاکستان و دریای عمان و قرار گرفتن تنها بندر اقیانوسی کشور در این خطه از مزیت‌های برجسته تجارت این استان مرزی کشور به شمار می‌رود.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه، بازارچه‌های شهر‌های مرزی کشور، جایگاه ویژه‌ای ازلحاظ ارزش اقتصادی و همچنین جذب گردشگران، به دلیل داشتن شرایط مناسب ازجمله صد‌ها کیلومتر مرز مشترک با کشور‌های همسایه، پیداکرده‌اند. این بازارچه‌ها، خلأ اقتصادی موجود در محدوده مرز‌ها را جبران کرده و از خالی شدن حاشیه مرز‌ها جلوگیری می‌کنند که این امر خود می‌تواند در بالا بردن ضریب امنیت مرز‌ها و جلوگیری از قاچاق، بسیار مؤثر واقع شود.

با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان جوان‌ترین استان کشور است و موضوع بیکاری یکی از معضلات جدی آن است با راه‌اندازی بازارچه‌ها و گذرگاه‌های مرزی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی مرزها، وضعیت معیشتی و اقتصادی مرزنشینان منطقه رونق می‌یابد و از مهاجرت مردم این دیار و پیدایش پدیده نامبارک حاشیه‌نشینی هم جلوگیری می‌شود.

 

بالاترین فعالیت غیررسمی در حوزه مرزی مربوط به سیستان و بلوچستان است

مرتضی طاهری، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان قابلیت‌های بالقوه فراوانی برای نقش‌آفرینی در عرصه‌های منطقه‌ای و ایفای نقش در قامت ملی دارد، اما متأسفانه به دلیل فقدان رویکرد برنامه‌ای درست و عدم نگاه مسئولانه و ناآگاهی از این پتانسیل‌ها این ظرفیت‌ها هنوز بالفعل نشده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در حال حاضر بالاترین فعالیت غیررسمی در حوزه مرزی مربوط به سیستان و بلوچستان است، افزود: پدیده قاچاق و کوله بری ناشی از فقدان نگاه توازن منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: در نقاط مرزی باید در زمینه‌های مختلف به دنبال سرمایه‌گذاری باشیم و برای تحقق این مهم همه دستگاه‌های اجرایی باید پای‌کار باشند تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری رغبت داشته باشند.

طاهری با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های مرزی در نقاط مختلف سیستان و بلوچستان باید در اولویت دولت باشد، تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات و کمبود‌های زیرساختی متعدد در گذرگاه‌های مرزی سیستان و بلوچستان باعث ایجاد مشکلات برای مردم و بازرگانان شده است.

وی گفت: وجود بازارچه‌های مرزی مفید است، اما آنچه در دنیا شناخته‌شده مرز‌های رسمی است که بر اساس این مهم دولت باید در این زمینه تسهیل گری کند تا مبادلات غیررسمی کمتر شود.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر مرز‌های رسمی که باید فعال باشند، غیرفعال هستند و به‌جای آن بازارچه ایجادشده است و همان بازارچه نیز تعطیل است و گذر مرزی راه‌اندازی شده که این موضوع ازنظر اقتصادی یک مشکل است.

 

 

سود مبادلات مرزی باید نصیب مرزنشینان شود

محمدعلی شهرکی یکی از مرزنشینان منطقه سیستان نیز اظهار داشت: متأسفانه خشک‌سالی ۲۰ سال اخیر علاوه بر همه مشکلاتی که ایجاد کرده موجب بیکاری تعداد زیادی از مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان شده است.

وی افزود: از همین رو تعدادی از ساکنان روستا‌های این مناطق به دلیل بیکاری به حاشیه شهر‌های بزرگ استان مهاجرت کرده‌اند که علاوه بر مشکلاتی که برای خودشان ایجادشده موجب بروز پدیده حاشیه‌نشینی در استان سیستان و بلوچستان شده است.

این مرزنشین سیستان و بلوچستانی تصریح کرد: قطعاً سازوکارها در مناطق مرزی باید به‌گونه‌ای تعریف شود که سود ناشی از مبادلات مرزی متوجه مرزنشینان شود نه اینکه مرزنشین تنها حق کوله بری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و بهره‌برداری حداکثری از مرز باید شرایط استفاده مرزنشینان از فرصت مرز فراهم شود، گفت: در حال حاضر در برخی از گذرگاه‌های مرزی سیستان و بلوچستان همچنان زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و حتی در برخی از گذرگاه‌ها هنوز نماینده‌های دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز به‌خوبی مستقر نشده‌اند.

شهرکی با تأکید بر اینکه مردم عادی هم باید بتوانند در مرز‌ها تجارت کنند، افزود: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود در مرز‌های استان سیستان و بلوچستان تنها افرادی خاص به تجارت و صادرات مشغول هستند و هماهنگ نبودن دستگاه‌های مرتبط با یکدیگر مانعی برای فعالیت مردم عادی است.

 

سیستان و بلوچستان می‌تواند به قطب صادرات کشور تبدیل شود

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد ظرفیت‌های مرزی سیستان و بلوچستان به خبرنگار مهر گفت: یکی از مزایای نسبی استان سیستان و بلوچستان ترانزیت کالا و تجارت آن به کشور‌های همسایه ازجمله پاکستان و افغانستان است و در صورت موردتوجه قرار گرفتن این استان می‌تواند به قطب صادرات کشور تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد مرز باید کاملاً مردمی باشد، افزود: البته باید حاکمیت مرز بر عهده دولت باشد، زیرا مسئولیت اقتصاد وظیفه دولت است، بنابراین حاکمیت اقتصادی دولت بر مرز هم باید سایه سنگین داشته باشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر اراده دولت بر توسعه بندر چابهار، ایجاد راه‌آهن و استفاده از ظرفیت‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان باشد باید رویکرد متفاوتی ازنظر تجارت و نوع ارتباط نیز داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه سهم ما در بازار افغانستان باید قوی‌تر از این باشد، تصریح کرد: همچنین برای استفاده از ظرفیت اقتصاد دریا باید خط کشتیرانی با کشور‌های عمان و پاکستان برقرار باشد تا کشور‌های همسایه را به‌عنوان شرکای پایدار و جدی برای کشور داشته باشیم.

شهریاری گفت: ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات ضروری جهت بهره‌برداری بیشتر از مرز‌های رسمی و بازارچه‌های مرزی موجود، ایجاد و افتتاح مرز‌های رسمی و بازارچه‌های مرزی بیشتر به‌منظور تسهیل در امر تجارت، بازرگانی و صادرات و تغییر نگاه تک‌بعدی امنیتی به استان و انتخاب رویکرد چندوجهی و توسعه‌ای به مسائل استان ازجمله راهکار‌های پیش روی دولت است.

درمجموع وجود مرز‌های آبی و خاکی گسترده، داشتن سابقه تاریخی درزمینهٔ مبادلات تجارت و قرار داشتن در مهم‌ترین مسیر تجاری دنیای قدیم (جاده ابریشم) و نیز مراودات قومی و فرهنگی مرزنشینان استان سیستان و بلوچستان با کشور‌های همسایه، دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی خارج از تنگه هرمز و امکان ارتباط با کشور‌های شرق آسیا، شبه‌قاره هند، شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج‌فارس و بازار‌های آفریقا، وجود منطقه تجاری-صنعتی آزاد چابهار ازجمله پتانسیل‌های منحصربه‌فرد این استان در حوزه اقتصاد مرز است که مسئولان باید بیش‌ازپیش به آن توجه کنند.

 

 انتهای پیام/

منبع : yjc.news

نظرات شما

capcha