ساخت راهآهن چابهار-زاهدان مجدداً از سر گرفته شد

به گزارش اس.بی پرس، راهآهن چابهار-زاهدان-سرخس مهمترین پروژه زیرساختی ریلی کشور به طول ۱۳۵۰ کیلومتر است که قطعه اول آن به طول ۷۳۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک و قطعه دوم هم به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس متصل میکند.
اگرچه بیش از یک دهه از عمر این پروژه میگذرد، اما ریلگذاری آن از ۱۷ تیرماه ۱۳۹۹ آغاز شد.
نیمه نخست ۱۳۹۸: موافقت با اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به پروژه
اجرای این پروژه به حدی طولانی شد که نهایتاً محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی در ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ در حاشیه مراسم بهرهبرداری از ناوگان ریلی از موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیسجمهور سابق برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی جهت تسریع در تکمیل احداث راهآهن چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.
وعدههای متعددی نیز برای زمان اتمام این پروژه اعلام شده بود که برخی از آن به شرح زیر است:
۱. احمدعلی موهبتی استاندار سابق سیستان و بلوچستان در ۲۳ آذر ۱۳۹۸ گفت: راهآهن چابهار به زاهدان در ۸ قطعه در حال اجراست و تا پایان سال عمرانی ۱۳۹۹ به بهرهبرداری میرسد.
۲. خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ۲۶ آذر ۱۳۹۸ از بهرهبرداری راهآهن چابهار-زاهدان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.
۳. خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی بار دیگر ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد: راهآهن چابهار-زاهدان تا پایان دولت دوازدهم (مرداد ۱۴۰۰) به بهرهبرداری میرسد.
۴. محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی نیز ۱۸ دی ۱۳۹۹ گفت: خط ریلی چابهار-زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسد.
۵. محمدباقر نوبخت رئیس سابق سازمان برنامهوبودجه نیز ۶ خرداد ۱۳۹۹ اعلام کرده بود: ساخت راهآهن چابهار-زاهدان در سه قطعه چابهار- ایرانشهر، ایرانشهر - خاش و خاش - زاهدان در حال انجام است که در دهه فجر ۱۳۹۹ قطعه زاهدان - خاش و تا اسفند همان سال قطعه چابهار - ایرانشهر متصل میشود؛ قطعه باقیمانده این طرح (ایرانشهر-خاش) نیز خرداد ۱۴۰۰ نهایی و تکمیلشده و تمام ۷۳۰ کیلومتر این مسیر به اتمام خواهد رسید.
پروژه متوقف شده بود؟
بااینحال صندوق توسعه ملی به دلیل مشکلات ارزی از اختصاص بخشهایی از ۳۰۰ میلیون یورو خودداری کرده بود که سبب شد این پروژه در ماههای گذشته با رکود یا حتی توقف در احداث مواجه شود.
معاون وزیر راه: پروژه متوقف نبود فقط سرعتش کند شده بود
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ۱۸ آبان در حاشیه سیزدهمین همایش قیر و آسفالت در پاسخ به خبرنگار مهر درباره توقف پروژه راهآهن چابهار-زاهدان اظهار کرد: این پروژه متوقف نیست و در حال اجراست.
وی افزود: این پروژه از محل صندوق توسعه ملی تأمین مالی میشود و ما نیاز به منابع مالی برای اجرای آن داریم؛ باید اختصاص منابع به این پروژه بهصورت تبدیل ارز به ریال باشد که با تأخیر از سوی بانک مرکزی در حال انجام است.
خادمی تصریح کرد: مشکل در تأمین منابع پیشآمده اما کارگاه فعال است که با کندی پیش میرود اگر منابع مالی نرسد، قطعاً با مشکل مواجه میشویم.
وعده جدید: راهآهن چابهار-زاهدان آخر ۱۴۰۱ تکمیل میشود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه ادامه داد: قرار است تا پایان ۱۴۰۱ این پروژه به اتمام برسد.
معاون شرکت ساخت: هفته گذشته حساب شرکت ساخت با ۶۳ میلیون یورو شارژ شد
عباس خطیبی معاون توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور درباره آخرین وضعیت راهآهن چابهار-زاهدان، این خط آهن را یکی از مهمترین پروژههای زیربنایی ریلی در دستساخت کشور دانست و گفت: این پروژه هم تأثیرات منطقهای دارد و هم فرا منطقهای که در صورت بهرهبرداری از آن، در حوزه ترانزیت میتواند اثرات فراوانی داشته باشد.
وی افزود: این پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر میرسد.
ریلگذاری قطعه زاهدان-خاش مرداد امسال تکمیل شد
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی راهآهن چابهار-زاهدان در نگاه ابرکلان را ۵۶ درصد عنوان و بیان کرد: در حال حاضر برای بهرهبرداری از بخشهایی از این پروژه، بهصورت متمرکز در محدوده زاهدان-خاش فعالیت ویژهای نسبت به سایر قطعات داریم؛ از همین رو در سال ۱۳۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ کارهای مربوط به ریلگذاری این قطعه را انجام دادیم که در مرداد ریلگذاری قطعه زاهدان-خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر را به اتمام رساندیم.
وی افزود: پسازآن هم مشغول عملیات تکمیلی خط شدیم که شامل جوشکاری، بالاست ریزی، رِلواژ (عملیات اصلاح هندسی خطوط آهن)، فیبر نوری و سایر کارهایی که مربوط به بخش روسازی و ارتباطات است، شدیم. همچنین تکمیل ایستگاه خاش و سایر ایستگاههای بینراهی را در دستور کار قرار دادیم.
خطیبی با بیان اینکه قرار بود قطعه زاهدان-خاش زودتر به بهرهبرداری برسد گفت: ولی پروژه با مشکلاتی ازنظر تأمین منابع روبهرو شد و ما چند ماهی با مشکل تخصیص بودجه مواجه شدیم که مقداری بر پروژه تأثیر گذاشت؛ اما با اقدامات خوبی که از سمت وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامهوبودجه و همچنین بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی طی چندین جلسهای که در وزارت راه برگزار شد، مشکل تا حدودی رفع شد.
منابع مالی بهحساب شرکت ساخت واریز شد
وی خاطرنشان کرد: ۱۰ روز قبل ۶۳ میلیون یورو مجدداً از سوی صندوق توسعه ملی به پروژه تزریق شد و واریزی نقدی در هفته گذشته بهحساب شرکت ساخت و توسعه داشتیم؛ به پیمانکار پروژه هم تخصیص مناسبی ارائه دادیم که باعث شد دوباره پروژه احیا شود. من شخصاً چهارشنبه هفته گذشته از مسیر زاهدان-خاش بازدیدی داشتم؛ با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) هم توافق کردیم تا به پروژه سرعت دهیم.
بهرهبرداری از قطعه زاهدان-خاش راهآهن چابهار-زاهدان در بهمن امسال
معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور با بیان اینکه امیدواریم در بهمنماه امسال از قطعه زاهدان-خاش بهرهبرداری خواهیم کرد، ادامه داد: برای زیرسازی کل ۶۳۰ کیلومتر در بخشهایی که زیرسازی به اتمام نرسیده، مشغول فعالیت هستیم؛ نقطهای نیست که عملیات اجرایی در آن صورت نگرفته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریلگذاری کردهایم، از سمت چابهار هم عملیات ریلگذاری را آغاز کرده بودیم اما به دلیل محدودیت منابع، مجبور شدیم تا فعالیت را به قطعه زاهدان-خاش متمرکز کنیم.
اتمام زیرسازی قطعه چابهار-نیکشهر تا پایان امسال
خطیبی تأکید کرد: قرار است قطعه چابهار-نیکشهر و سپس نیکشهر-ایرانشهر نیز بار دیگر فعال شود و زیرسازی آن بهسرعت تکمیلشده و تا سال آینده قطعه چابهار-ایرانشهر به طول ۳۱۰ کیلومتر کار زیرسازی آن به اتمام رسیده و عملیات ریلگذاری را که قبلاً از سمت چابهار آغاز ولی متوقفشده بود، بار دیگر از سر میگیریم.
انتهای پیام/
منبع : mehrnews.com