خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 13265
۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ۰۹:۵۰

توسعه زیرساخت راه‌ها کلید پیشرفت سیستان و بلوچستان

توسعه زیرساخت راه‌ها کلید پیشرفت سیستان و بلوچستان
توسعه زیرساخت راه (زمینی، هوایی و ریلی) در سیستان و بلوچستان به سبب داشتن مزیت‌های زیاد از عوامل مهم جذب سرمایه‌گذاران و پیشرفت جنوب شرق کشور است که دولت برای تحقق آن برنامه‌ و نگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش اس.بی پرس، دسترسی مناسب به راه از عوامل کم شدن هزینه‌های تجارت و از مزیت‌های نسبیِ مناطق مختلف کشور برای تولید محسوب می‌شود، مراکز تولید مانند روستاها، شهرک‌های صنعتی، کارخانجات و واحدهای تولیدی برای فروش محصولات و حضور در بازارها به مهم‌ترین عامل یعنی راه نیاز دارند.

وجود راه مناسب می‌تواند تولیدکنندگان را به بازارهای مختلف رسانده و زمینه حضور سرمایه‌گذاران را به مناطق مختلف به‌ویژه مناطقی که از ظرفیت‌ها فراوان برخوردارند فراهم کرده و باعث توسعه آن منطقه و استفاده بیشتر از تولیدات بومی می‌شود.

توسعه‌ هر منطقه بر اساس ظرفیت‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها زیرساخت‌های ارتباطی و حمل‌ونقل جاده‌ای است به همین دلیل سیستان و بلوچستان به‌عنوان پهناورترین استان کشور نیازمند افزایش زیرساخت راه برای ادامه این فرایند توسعه است.

اتصال شمال به جنوب سیستان و بلوچستان از آن زیرساخت‌های ارتباطی است که می‌تواند باعث افزایش تجارت و ترانزیت به‌عنوان ۲ محور توسعه در استان شود زیرا ظرفیت مرز با کمک این راه‌ها قابلیت‌های اقتصادی بسیاری در بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا، آسیای مرکزی و شرقی ایجاد می‌کند.

 

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل سیستان و بلوچستان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر

 

 

در همین راستا نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان و امام‌جمعه زاهدان گفت: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این استان با توجه به نقش تجارت و محور بودن آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

آیت‌الله مصطفی محامی تأکید کرد: مجموعه راه و شهرسازی در توسعه سیستان و بلوچستان نقش زیربنایی داشته و هر چه کار با سرعت بیشتری دنبال شود در تسریع رشد منطقه مؤثر خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: برای ایفای نقش این استان در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت با توجه به موقعیت راهبردی آن نیاز به توسعه زیرساخت‌ها در حوزه راه است.

امام‌جمعه زاهدان ادامه داد: طولانی شدن پروژه‌های راه و شهرسازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، بسیار هزینه‌بر خواهد بود و نیاز است تا با همراهی و همکاری استاندار برای عملیاتی کردن پروژه‌ها بودجه ملی در نظر گرفته شود.

گام اول در مسیر توسعه تکمیل زیرساخت‌ها

 

 

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گام اول در مسیر توسعه تکمیل زیرساخت‌ها است گفت: امروز این استان گرفتار مسئله راه است و اگر بخواهیم استان و اقتصاد آن پیشرفت کند نیاز به توسعه زیرساخت راه داریم.

حسین مدرس‌خیابانی تصریح کرد: زیرساخت‌های مهم و راهبردی آب و راه اولویت اجرایی استان است و مسئولان باید برنامه‌های عمرانی را با توجه به این ۲ مهم پیگیری کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در حوزه سیمان در کشور عقب‌ماندگی تاریخی داریم زیرا با وجود ۷۷ کارخانه سیمان در کشور فاقد ناوگان حمل‌ونقل ملی در این حوزه هستیم اما در تلاشیم با وجود سه کارخانه سیمان در استان یک ناوگان حمل‌ونقل استانی راه‌اندازی شود و برای تحقق این موضوع حمایت‌های لازم از سوی استانداری انجام خواهد شد چراکه راه‌اندازی این ناوگان موجب حمل بار در رفت‌وبرگشت به بندر چابهار شده و مزایای حمل دو سربار امتیازات متعددی را به دنبال خواهد داشت.

نبود زیرساخت‌ راه بزرگ‌ترین مشکل بازارچه مرزی پسابندر دشتیاری

 

 

فرماندار دشتیاری در جنوب سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه نبود زیرساخت‌ها از موانع مهم فعالیت «بازارچه مرزی پسابندر» دشتیاری است گفت: برای فعال‌سازی این بازارچه مرزی در پسابندر نیازمند زیرساخت‌های مناسبی در حوزه‌ جاده هستیم.

عادل عفتی تصریح کرد: بازارچه مرزی ریمدان (مرز خاکی) نقش مهمی در مبادله کالاها با پاکستان دارد بطوریکه اکنون بیشترین کالاها صادره از ایران به پاکستان قیر، مصالح ساختمانی همچون کاشی و سرامیک و بخشی از مواد غذایی است اما ایران از طریق این مرز وارداتی از کشور پاکستان ندارد و علت هم این است که زیرساخت‌های لازم برای ایجاد واردات را نداریم، به‌عنوان‌مثال برای واردات برنج، موز، انبه و دیگر محصولات تولیدی کشاورزی پاکستان به‌صورت انبوه امکانات لازم وجود ندارد.

بنا به نظر اکثر اندیشمندان حوزه جغرافیای سیاسی، سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های فراوانی بوده که برای افزایش بهره‌وری از این ظرفیت‌ها باید زیرساخت‌هایش فعال باشند که یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها حوزه راه‌ها و حمل‌ونقل است، راه‌هایی که اگر توسعه یابند با توجه به بندر مهم چابهار و وجود ۲ منطقه آزاد چابهار و سیستان به‌خوبی می‌توان شمال و جنوب استان را به هم متصل و از ظرفیت‌های فروان مرزی و فراهم بودن شرایط تجاری داخلی و بین‌المللی استفاده کرد.

ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان- خراسان، اجرای عملیات ساخت محور ترانزیتی چابهار- زاهدان- میلک و ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار از مهم‌ترین اقدامات برای توسعه تجارت و بازرگانی و پیشرفت جنوب شرق کشور است که در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان این طرح‌های مهم مورد تأکید قرار گرفت و دولت برای تسریع در عملیات اجرایی آن‌ها مصمم شده است.

 

 انتهای پیام/

منبع : irna.ir

نظرات شما