آغاز به کار «کرسیهای نقد و مناظره» در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

به گزارش اس.بی پرس، در ابتدای آیین آغاز بکار این دفتر، رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با بیان اینکه این دانشگاه تخصصی در سال 1355 توسط دانشگاه «ساوت امپتون» انگلستان تأسیس شد و همه اساتید و تمامی دانشجویان آن در شروع کار، خارجی بودند افزود: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاهها، در دو رشته تخصصی دریانوردی، تربیت دانشجویان داخلی از طریق آزمون سراسری در این دانشگاه آغاز شد.
دکتر «منصور کیانی مقدم» ادامه داد: دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با قدمت حدود نیمقرن، با تربیت بیش از 3 هزار افسر و فرمانده کشتیهای تجاری اقیانوسپیما، 2 هزار سرمهندس و متخصص مکانیک کشتی، الکترونیک و مخابرات دریایی، 4 هزار متخصص علوم زیست دریا، شیلات و آبزیان، شیمی دریا، اقیانوسشناسی، مدیر بازرگانی دریایی و گمرکی، مدیر کشتیرانی، مدیر بندری، مهندسی کشتیسازی، حملونقل دریایی و اقتصاد محیطزیست، پرچمدار خودکفایی کشور در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه علوم و فنون دریایی در کشور است.
وی با اشاره به اینکه قریب به 90 درصد کالاهای تولیدشده در دنیا از طریق دریا، حملونقل میشوند افزود: اکثر کشورهای فقیر، قفلشده و محصورشده با زمین هستند و به دریا راه ندارند و این در حالی است که امروزه اقتصاد کشورهای پیشرفته دنیا، یک اقتصاد دریا محور است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تخصصی دریانوردی و علوم دریایی چابهار با شعار «توسعه پایدار، توسعه جامع آموزشی دریا محور»، یک دانشگاه پیشرو در تولید علم نافع و کارآفرین در حوزه علوم و فنون دریایی در کشور است.
رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار اظهار داشت: این دانشگاه تخصصی آمادگی دارد تا با حمایت و پشتیبانی شورای عالی انقلاب فرهنگی بهویژه دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره، بعد از تأسیس کارگروه ملی «علوم و فنون دریایی و دریانوردی»، کرسیهای نظریهپردازی کشور را هدایت و مدیریت نماید.
دکتر «کیانی مقدم» یادآور شد: با توجه به برخورداری این دانشگاه و شهرستان از اساتید مجرب و همچنین امکانات زیرساختی، این دانشگاه اعلام آمادگی میکند تا ضمن تأسیس «مرکز نظریهپردازی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار»، محوریت گفتمان سازی و نظریهپردازی، نقد و مناظره در کرسیهای ترویجی و تخصصی را ایجاد نماید.
در ادامه آیین برگزاری آغاز به کار «کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره» در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، معاون هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کرسیهای نظریهپردازی در دو حوزه ترویجی و تخصصی فعالیت دارند، تصریح کرد: در کرسیهای ترویجی گفتگو بین اعضای هیئتعلمی دانشگاه، برای موضوعات تخصصی است و هدف از این کرسیها، نظارت آراست.
دکتر «علیاکبر مسگر» با بیان اینکه موضوع ما علوم انسانی و موضوعات بینرشتهای و مطالعات بینرشتهای است خاطرنشان کرد: کرسیهای تخصصی بر اصول نظریهپردازی، نوآوری و نقد برنامهریزیشده که باید طرحها نظاممند، جامع و حرف نو، بدیع و تازه ارائه شود.
وی با بیان اینکه علوم رفتاری، اجتماعی، عقلی و نقلی ازجمله علوم کرسیهای تخصصی قرار دارند افزود: هدف عمده برگزاری این کرسیها، «گفتمان سازی» است.
وی با بیان اینکه برگزاری هریک از «کرسیهای نقد، نوآوری و نظریهپردازی» در دو سطح ترویجی (در سطح پژوهشگاه) و تخصصی (در سطح ملّی) امتیازاتی را در فرم ارتقای اعضای هیأت علمی در برمیگیرد، ادامه داد: در همین راستا، از ایدهها، نظریهها، نقد نظریهها و همچنین نوآوریهای اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری، استقبال میشود.
معاون هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی شورای انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه کرسیهای نظریهپردازی پس از بررسی و مشخص شدن ناقدان و داوران کرسی، در شوراهای تخصصی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی بررسی و تأیید میشود، یادآور شد: با توجه به تأسیس کارگروه تخصصی «علوم و فنون دریا و دریانوردان» در دانشگاه تخصصی دریانوردی و علوم دریایی چابهار که از هیأت علمی توانمند، مجرب و زیرساختهای مناسب بهرهمند است این مهم میتواند بهخوبی در برگزاری کرسیهای ترویجی و تخصصی در کشور، بهعنوان الگویی موفق مطرح شود.
دکتر «مسگر» با بیان اینکه وظیفهی هیئت حمایت از کرسیهای ترویجی و تخصصی، حمایت از ایدههای نو در حوزه علوم انسانی، معارف دینی و هنر است، گفت: رسیدن به نتیجه مطلوب جز با تشریکمساعی، همافزایی، تعامل، همکاری و برنامهریزی دانشگاهها میسر نخواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: کمیته دستگاهی همزمان با آغاز بکارش بنا شد در رشتههای علوم انسانی مثل معارف اسلامی و رشتههایی که در دانشکده مدیریت و اقتصاد قرار دارند کرسی ترویج نظریهپردازی خود را برگزار و کارگروه درواقع بهصورت ملی تأسیس خواهد شد و بناست طرح نامههای نظریهپردازی را با پیوست فرهنگی در دستور کار قرار داده و اعضای آن نیز از تمامی دانشگاههای کشور عضو شوند.
وی اظهار داشت: در کرسی ترویجی هدف بسط و گسترش فضای گفتگوی علمی است و نوع دیگر کرسیهای تخصصی یعنی نظریهپردازی بر این اساس در نظریهپردازی ارائه نظریه علمی جدید که محصول مطالعه و پژوهش روش مند و برخوردار از وجاهت و سطح علمی لازم بوده و دارای مبانی، فرضیه و دلایل کافی و ساختار علمی منطقی باشد، مدنظر است و هدف از برگزاری آن ارائه نظریه جدید در دنیای علوم است که درواقع در کرسیهای نظریهپردازی یک صاحبنظر میخواهد حرف جدید و بر اساس نیازهای موجود، مطرح سازد.
در پایان جلسه دکتر «مسگر» معاون هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی شورای انقلاب فرهنگی حکم دکتر «کیانی مقدم» رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار را بهعنوان ریاست کمیته دستگاهی (شورای نظریهپردازی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار) با امضای حجتالاسلاموالمسلمین «عبدالحسین خسرو پناه» رئیس دبیرخانه کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایشان، تقدیم کرد.
گفتنی است: هیأت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره تحت اشراف شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان اصلیترین مرجع شناسایی، احراز و حمایت از نظریهپردازی و نوآوری در کشور، فعالیت میکند.
انتهای پیام/
منبع : isna.ir