در کنار کارخانهها هنرستان نیز راهاندازی شود (ویدئو)

به گزارش اس.بی پرس، یوسف نوری دیشب در جلسه شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: آموزش و پرورش بعد از معدن، بالاترین ارزش افزوده را در جامعه دارد بهطوریکه از کل جمعیت جامعه ۸۰ درصد در دانشگاه تحصیل میکنند و ۱۵ درصد جذب بازار کار میشوند.
یوسف نوری عدالت آموزشی مناسب و برابر را از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: واکسیناسیون، آموزش حضوری و توجه به نقاط مرزی کشور و محرومیتزدایی در این مناطق از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی همچنین بر اجرای دقیق قانون شوراهای آموزش و پرورش و پیگیری همه مؤلفههای حاکم بر این قانون و بهرهگیری از ظرفیت همه نهادهای جامعه برای کمک به دستگاه تعلیم و تربیت تأکید کرد.
وزیر آموزش و پرورش استفاده از ظرفیت هنرستانها برای توسعه اشتغال را مهم دانست و گفت: هنرستانها باید در کنار کارخانجات و ظرفیتهای اقتصادی استان مکانیابی و تأسیس شوند تا امکان آموزش عملی نیز برای دانش آموزان فراهم شود.
وی ضمن قدردانی از خیرین مدرسهساز، بر بهرهگیری از ظرفیت عظیم مجموعههای خیریه تأکید و عنوان کرد: مصوبات شورای آموزشوپرورش میتواند برای فرآیندهای آموزشی، تربیتی و تجهیزاتی راهگشا باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه توسعه استان در سطوح مختلف را در گرو توسعه و تقویت آموزش و پرورش دانست و گفت: برای توسعه پایدار به آموزش و پرورش قدرتمند نیاز داریم که این موضوع نیازمند ایجاد فضای آموزشی مناسب است.
حسین مدرس خیابانی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان افزود: کمبود ۱۸ هزار کلاس درس و نیاز به ساخت سالانه ۲ هزار کلاس در استان نیازمند یک بسیج همگانی و نهضت مدرسهسازی و استفاده از ظرفیت دستگاههای درآمدزای کشور است.
وی بر ایجاد مدارس شبانهروزی در استان تأکید کرد و گفت: این مدارس نقش مهمی در کاهش هزینههای تحصیل دانش آموزان و پیشگیری از ترک آنان به دلیل مشکلات اقتصادی خواهد شد.
استاندار همچنین بر بهکارگیری نیروهای فنی و بومی، ایجاد فضاهای آموزشی و دانشآموزی در سواحل مکران، ایجاد آموزش و پرورش ناحیه ۳ زاهدان و ساخت مدرسه در مدارس حاشیه شهر زاهدان و چابهار تأکید کرد.
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش استان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: پراکندگی جمعیت دانش آموزان با نرخ 3.85 دانشآموز در هر کیلومترمربع و رشد فزاینده جمعیت دانشآموزی را از مهمترین مشکلاتی دانست که بر شاخصهای مختلف آموزشی و تربیتی تأثیر میگذارد
حسنعلی میرعبدی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری ۸۶۳ هزار و ۸۱۷ دانشآموز در مدارس سیستان و بلوچستان در حال تحصیل هستند که بر اساس پیشبینی انجامشده این رقم تا سال ۱۴۰۵ به حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانشآموز در استان خواهد رسید.
وی بیان کرد: اگرچه ۳۲ هزار و ۷۷۹ نیروی انسانی در سراسر استان در حال خدمت هستند اما با کمبود ۱۲ هزار و ۴۲۳ معلم در این استان روبرو هستیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه جذب نیرو در آموزش و پرورش از ۲ طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی ماده ۲۸ انجام میشود، گفت: تاکنون ۶۲ درصد سهمیه استخدامی ماده ۲۸ و ۴۹ درصد سهمیه دانشگاه فرهنگیان در استان جذب شده است که برای افزایش میزان جذب میبایست حق انتخاب بیش از یک کد رشته و کد مکان در آزمون استخدامی به داوطلبان داده شود.
میرعبدی بازماندگان از تحصیل را یکی از معضلات استان عنوان کرد و گفت: در کل کشور ۹۸۰ هزار و ۸۷۱ بازمانده از تحصیل شناساییشدهاند که ۱۵ درصد این جمعیت با رقم ۱۴۷ هزار و ۲۸۴ نفر در سیستان و بلوچستان است.
|
منبع : iribnews.ir