فراخوان سرمایهگذاری کشورهای عضو IORA، CIS و افغانستان در بندر چابهار

به گزارش اس.بی پرس، بهروز آقایی گفت: یکی از دغدغههای مدیران صنایع کشورهای درحالتوسعه بهویژه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی تأمین مالی برای فائق آمدن بر مشکلات پروژهها میباشد.
او میگوید: بهبیاندیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و معادن) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمیکند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانهای که بتواند جذب سرمایههای بینالمللی را برای اجرای پروژههای تعریف شده و دانش و فناوری را وارد کشور کند، فاکتور مؤثر و تعیینکنندهای محسوب میشود.
آقایی گفت: جلب نظر سرمایهگذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدلهای متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهرهبرداری و انتقال یا بهاصطلاح «B.O.T» (Build-operation-Transfer) است که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسکهای پروژه (مالی، اجرایی و بهرهبرداری) بوده بطوریکه بیشترین ریسکهای قرارداد به سرمایهگذار منتقل میشود.
او گفت: به همین دلیل کشورهای درحالتوسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحملپذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان میدهند.
او بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهرهبرداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجارهبها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهرهبرداری از ابنیه و تأسیسات هزینههای ساخت، بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت نموده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بهصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
آقایی اظهار داشت: بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA و کشورهای افغانستان و CIS و آسیای میانه است و دارای اهمیت ویژه میباشد؛ نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای مذکور از منظر تجارت دریایی و خشکی با تأمین هزینه و اعمال تدابیر امنیتی محسوب میشود.
او اضافه کرد: در راستای همکاری بلندمدت بین دولت ایران و هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، طرف هندی بر اساس قرارداد «تجهیز و بهرهبرداری فاز اول بندر شهید بهشتی» فیمابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هندی (IPGL)، طرف هندی متعهد شده است با سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری، صرفاً نسبت به خرید انواع تجهیزات بندری شامل تجهیزات سنگین و راهبردی، نیمه سنگین و سبک در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اقدام و بهرهبرداری کند.
او بیان کرد: از این میان حدود ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی که عبارت است از ۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن و ۱۰۰ تن تأمین و همزمان طرفین برای فعالسازی قرارداد اصلی تلاشهای مشترک خود را ادامه میدهند.
در حال حاضر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل و به بهرهبرداری رسیده که با بهرهبرداری فاز نخست ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال با یک میلیارد دلار سرمایهگذاری سازمان بنادر و دریانوردی و بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی افزایش یافته است.
آقایی در پایان با اشاره به استقبال و امکان سرمایهگذاری خارجی سایر کشورها در بندر چابهار افزود: برای حفظ استقلال تجاری و اقتصادی در بندر چابهار از همه کشورهای همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان جهت سرمایهگذاری در طرحهای توسعهای و بهرهبرداری از زیرساختهای بندر چابهار دعوت به عمل میآید.
انتهای پیام/
منبع : sbpress.ir