بازی سیاسی روی پل ناتمام خلیجفارس

به گزارش اس.بی پرس، سعید محمد، مشاور رئیسجمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ویژه اقتصادی است گفته «مصمم به ساخت طرح جامع ارتباطی خلیجفارس با محوریت پل و اتصال جزیره قشم به سرزمین مادری و ایجاد تحول در حوزه اقتصادی این منطقه هستیم و استارت این پروژه را تا تأمین منابع اصلی از دولت بهصورت تهاتر نفت، از فروش این پنج ویلای لاکچری آغاز خواهیم کرد.»
پروژه ناتمام ۲۰ ساله
سال ۱۳۵۱ دولت وقت تصمیم گرفت نخستین بندر آزاد تجاری ایران در جزیره قشم ایجاد شود. در اولین گام، تصمیم گرفته شد با ایجاد یک پل سنگی از ناحیه «لافت» که در میانه شمالی جزیره است و تا ساحل مقابل ۲ کیلومتر فاصله دارد، ارتباط زمینی بین قشم و سواحل جنوبی ایران برقرارشده و جزیره قشم به یک مرکز بزرگ توریستی و تجاری بزرگ در دهانه خلیجفارس و تنگه هرمز مبدل شود.
روز پنجم فروردین سال ۱۳۵۴، استاندار وقت استان هرمزگان اعلام کرد: «جزیره قشم که بزرگترین جزیره خلیجفارس است، بهصورت بندر آزاد درمیآید و با نصب یک پل، ارتباط زمینی با آن برقرار میشود.» با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و با وقوع انقلاب اسلامی و سپس جنگ ایران و عراق، این پروژه به تأخیر افتاد.
سال ۱۳۶۹ که جنگ بهتازگی تمامشده بود، قشم منطقه آزاد تجاری و صنعتی اعلام شد و آرامآرام رو به توسعه گذاشت و در همان اوایل کار، بار دیگر زمزمه طرح احداث پل مطرح شد اما در حد حرف ماند. طرح ساخت پل خلیجفارس از هنگام دولت هاشمی رفسنجانی مطرح شد.
نهایتاً سال ۱۳۸۸، طرحهای مطالعاتی تکمیل و در هیئت دولت مطرح شد اما پیشنهاد احمدینژاد برای احداث تونل طرح را مجدداً به تعویق انداخت. طرح احداث پل میان بندرعباس و قشم از زمان دولت هاشمی رفسنجانی در دستور کار دولت قرار گرفت و در دولت محمد خاتمی نیز کارهای مطالعاتی آن ادامه یافت.
ویژگیهای پروژه
پروژه عظیم و ملی پل خلیجفارس با ۱۵ درصد سهم مشارکت دولت و ۸۵ درصد پیمانکار طرح از طریق فاینانس مجموعاً با اعتباری حدود ۶۵۰ میلیون یورو، بین بندر پهل در سرزمین اصلی و منطقه لافت در جزیره قشم احداث خواهد شد. سازه این پل از نوع کابلی با سیستم ترکهای با ۶ پایه اصلی است که امکان عبور قطار و وسایط نقلیه از طریق یک خط آهن، چهار باند اتومبیل (رفت و برگشت) از روی آن و عبور کشتی از زیر آن را فراهم خواهد ساخت. پل خلیجفارس با دو باند رفتوبرگشت خودرو، مسیر پیادهرو و یک باند ریلی ۴۰ متر عرض و ۲ و نیم کیلومتر طول دارد.
سعید محمد در دوره فرماندهی قرارگاه خاتم باوجود بهرهمندی از بودجه دولتی، نتوانست پل خلیجفارس را تکمیل کند
پل خلیجفارس از هاشمی تا روحانی
این پروژه سرانجام در سال ۸۹ بهعنوان یکی از طرحهای موسوم به «مهر ماندگار» کلنگ زنی شد و پس از طی شدن مراحل اولیه پروژه و ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی، به دلیل برخی مشکلات، متوقف شد. تیر سال ۹۶ مدیرعامل اسبق سازمان منطقه آزاد قشم از تعیین تکلیف پروژه ملی پل خلیجفارس (هفته چهارم تیر ۹۶) خبر داده و با بیان اینکه بانک سپه در این طرح به تعهدات خود عمل نکرد،گفته بود: پیشرفت فیزیکی پل خلیجفارس هماکنون ۱۷.۵ درصد است.
ممانعت احمدینژاد از تکمیل پل خلیجفارس
اما درست در زمانی که مسئولان این پروژه در دولت احمدینژاد، طرح را برای تصویب نهایی و آغاز عملیات اجرایی به نشست دولت بردند، احمدینژاد پیشنهاد داد بهجای پل، از زیر آب تونل حفر کنید. گفته شود این ایده ناگهانی رئیسجمهور، احداث این پل را به حالت تعلیق درآورده است. زمانی که منوریل بهعنوان پروژه موردعلاقه احمدینژاد در مقایسه با مترو مورد مخالفت کارشناسان واقع شده بود، او در پاسخ به این انتقادها گفته بود چه اصراری دارید کار را به زیرزمین ببرید که معلوم نیست پول و بودجه آنچه میشود؟!
عملیات احداث طرح جامع ارتباطی خلیجفارس با محوریت پل خلیجفارس با حضور محمود احمدینژاد، اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، دریادار علی فدوی، استاندار هرمزگان و نماینده ولیفقیه آغاز شد. کاهش هزینههای حمل نقل، حداقل به میزان ۳۰ درصد، کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰ درصد و کارکرد هماهنگ و مکمل دو بندر کاوه در قشم و شهید رجایی در بندرعباس، ازجمله مزایای شبکه جامع ارتباطی قشم با محوریت پل خلیجفارس است.
شرکت پتروساحل توسعه خلیجفارس و شرکت سرمایهگذاری ایده پارس (هساپارس) پس از طی مراحل قانونی و بررسیهای فنی و مالی کنسرسیومهای شرکتکننده در مناقصه بینالمللی پل خلیجفارس، برنده نهایی این طرح بزرگ و ملی اعلام شدند. طبق بند ح تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۴۰۱، از سال آینده دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط و مقررات زیر نظر رئیسجمهور اداره میشود.
پروژه ملی نیازمند یک میلیارد دلار منابع مالی
اردیبهشت ۹۶ در حضور جهانگیری معاون اول رئیسجمهوری و شورای عالی مناطق آزاد جلسهای برگزار و مقرر شد کمیتهای برای پیگیری وضعیت پل خلیجفارس تشکیل شود. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این کمیته که با حضور سازمان برنامهوبودجه، وزارت راه، وزارت دارایی، منطقه آزاد قشم، محیطزیست و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تشکیل و مقررشده هر چه در این کمیته مصوب شود، مصوبه دولت تلقی و لازمالاجرا باشد.
تاکنون در این پروژه ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده و پیشرفت فیزیکی پل ۱۷.۵ درصد است و برای اجرای این پروژه یک میلیارد دلار منابع مالی موردنیاز است.
کارنامه ناکام سعید محمد در پروژه هنگام فرماندهی قرارگاه خاتم
پل خلیجفارس با بودجههای کلان تخصیصی حداقل هشت دولت، هنوز به پایان نرسیده و مشخص نیست سعید محمد، چگونه مدعی است با ارقام چند میلیارد تومانی فروش پنج ویلا، مشکلات مالی پروژه ناتمام ۲۰ ساله را رفع میکند؟
این سال مهم نیز مطرح است که اگر سعید محمد، اراده یا توانی برای تکمیل پروژه پل خلیجفارس داشت در زمان فرماندهی قرارگاه خاتمالانبیا که مجری پروژه بود و از بودجه دولتی بالایی هم بهرهمند بود، چرا نتوانست پل خلیجفارس را به مرحله افتتاح برساند؟
تأمین خوراک فتوشاپ سازی علیه روحانی با ادعای سعید محمد
تنها سود این خبر برای اصولگرایان منتقد دولت سابق آن بود که تصاویری از ویلای مجللی را منتشر و مدعی شدند که این ویلا متعلق به روحانی است و رئیسجمهور سابق را به زندگی اشرافی متهم و از او انتقاد کردند.
این در حالی است که یک جستجوی اینترنتی مشخص میکند، ویلای لاگچری مورد اشاره منتقدان، نه در ایران بلکه در آمریکاست و مالک آن، نه حسن روحانی بلکه کری کلارکسون، خواننده، آهنگساز، ترانهسرا و بازیگر آمریکایی است.
بعد انتشار اظهارات سعید محمد برای فروش ویلاهای نهاد ریاست جمهوری که قرار است به گفته او در پروژه پل خلیجفارس هزینه شود با این توضیح که این پل با بودجه دستکم هشت دولت نتوانسته ساخته شود و مشخص نیست.
اما آنچه اهمیت دارد این است که ویلاهای فوق تحت مالکیت مناطق آزاد بوده و به دلیل قرار گرفتن مناطق آزاد تحت نظارت هیئتوزیران و نهاد ریاست جمهوری، خواهناخواه املاک مناطق آزاد تحت نظارت نهاد ریاست جمهوری قرار میگیرد و ارتباطی بین شخص روسای جمهوری سابق و مالکیت ویلاها و املاک مناطق آزاد وجود ندارد، مناطقی از دوره ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی تا خاتمی و از احمدینژاد تا روحانی، توسعه زیادی داشته است.
مالک ویلاها کیست؟
دبیرخانه مناطق آزاد تجاری در دولتهای نهم و دهم بین نهاد ریاست جمهوری و وزارت اقتصاد دستبهدست شده است. دبیرخانه مناطق آزاد در دولتهای یازدهم و دوازدهم از نهاد ریاست جمهوری به وزارت اقتصاد و در دولت سیزدهم از وزارت اقتصاد به نهاد ریاست جمهوری بازگردانده شد.
اما نکته اینجاست که همه املاک مناطق آزاد، در نتیجه تفویض اختیارات هیئتوزیران به شورای عالی مناطق آزاد، تحت مالکیت دولت و نهاد ریاست جمهوری بهعنوان مرجع حقوقی مالکیت آن محسوب میشود.
از سویی درباره منطقه آزاد قشم که سعید محمد، مدعی فروش ویلاهای نهاد ریاست جمهوری در آ است، برابر ماده ۷ اساسنامه تشکیل منطقه آزاد قشم، هیأت وزیران نماینده صاحب سهام در مجامع عمومی میباشد که بهموجب تصویبنامه شماره.۱۶۶۳۲ ت ۳۰ ه مورخ ۱۳۷۳.۲.۱۳ اختیارت خود را به وزرای عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی به ریاست رئیسجمهور تفویض نموده است.
عید محمد چگونه میخواهد با چند میلیارد تومان، آن پروژه را به اتمام برساند، اما حالا با گشتی در فضای مجازی با انتشار تصاویری از ویلاهای مورداشاره سعید محمد مواجه هستیم که ارتباطی با واقعیت ویلاهای نهاد ریاست جمهوری و روسای جمهور سابق در قشم ندارد.
سعید محمد در حالی از فروش پنج ویلای ساخته شده نهاد ریاست جمهوری برای تکمیل پروژه پل خلیجفارس خبر داده که اصولاً، ساختار مناطق آزاد و دبیرخانه آن، زیر نظر هیئتوزیران و نهاد ریاست جمهوری فعالیت میکند.
انتهای پیام/
منبع : khabaronline.ir