خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 5103
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۷:۰۰
کودکان اسیر سراب شبکه‌های شاد و آموزش مجازی

ترک تحصیل دانش آموزان مناطق کم برخوردار به دلیل نداشتن گوشی و پول اینترنت

ترک تحصیل دانش آموزان مناطق کم برخوردار به دلیل نداشتن  گوشی و پول اینترنت
با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید زمزمه‌هایی از چگونگی نحوه برگزاری کلاس‌ها و شروع مدارس و حتی دانشگاه‌ها به گوش می‌خورد؛ با نگاهی به تاریخچه گذشتهٔ آموزش‌وپرورش در سبک و سیاق آموزش‌های مجازی و کیفیت آن می‌توان با اندکی تأمل سرنوشت سال تحصیلی جدید را پیش‌بینی کرد.

به گزارش اس.بی پرس، با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید زمزمه‌هایی از چگونگی نحوه برگزاری کلاس‌ها و شروع مدارس و حتی دانشگاه‌ها به گوش می‌خورد؛ با نگاهی به تاریخچه گذشتهٔ آموزش‌وپرورش در سبک و سیاق آموزش‌های مجازی و کیفیت آن می‌توان با اندکی تأمل سرنوشت سال تحصیلی جدید را پیش‌بینی کرد.

 

اما هنوز چندوچون برگزاری آن در هاله‌ای ابهام است. دانش آموزان نیز در بین رفتن و نرفتن و تهیه وسایل موردنیازشان برای مدارس مرددند؛ نظریات مختلفی از سوی مسئولین و مدیران آموزشی مطرح‌شده که هنوز تصمیم قطعی برآن اعلام‌نشده است؛ اما باید دید آموزش در بستر مجازی پاسخگوی همهٔ نیازهای دانش آموزان است؟!

 

نداشتن تعامل با معلم، سطح یادگیری را پایین نمی‌آورد؟! خانواده به میزان کافی برای آموزش‌های جانبی و تکمیلی دانش آموزان وقت می‌گذارد؟!

 

 

بازنگری در اصول آموزشی

سال‌هاست آموزش‌وپرورش به دنبال خلق روش‌های نوینی برای بالا بردن کیفیت آموزش در مدارس است، طرح درس‌نامه‌های مختلف، جشنواره جابر و ... از طرح‌های اجرایی این نهاد در بحث آموزشی است؛ اما با آمدن کرونا هرچه نقشه بود را نقش بر آب کرد.

 

حال قاب‌های گوشی و تبلت ها جای تخته‌سیاه را گرفته است. مدام خیره ماندن به صفحه گوشی، آسیب دیدن بینایی و خطرات و مضرات این دستگاه‌ها بیشتر از مزایای آموزشی آن است.

 

هر دانش‌آموزی به طبع نیاز دارد تا در کنار مدرسه، از آموزش‌های تکمیلی استفاده نماید که این خود در ایام کرونا چند برابر شده است.

 

 

مادران پاسخگوی نیازهای آموزشی فرزندان هستند؟!

امروزه سطح تحصیلات و آگاهی مادران نسبت به دو دهه قبل رشد چشم‌گیری داشته است، تمایل به کار و اشتغال در زنان افزایش‌یافته که به طبع آن شوق و میل به تحصیل نیز آمار بالایی را در دختران و مادران به خود اختصاص داده است؛ اما آیا این موضوع برای همه جای کشور صحت دارد؟

 

هستند مادرانی که به‌واسطهٔ مسائل و مشکلات و دغدغه‌های مختلف دست از تحصیل شسته و درس خواندن را از اولویت‌های خود خارج کردند؛ درحالی‌که فرزندان چنین مادرانی در ایام کرونا بیشتر به کمک نیاز داشته تا در کنار معلم و آموزش مجازی تکمله هایی برای فهم بیشتر و بهتر دروس به آن‌ها ارائه کنند.

 

روشن است که باوجود چنین معضلاتی دانش آموزان به روش‌های دیگری چون استفاده از راهنما و تقلب و ... روی آورده و به همان میزان سطح سواد در آن‌ها پایین می‌آید.

 

 

دانش‌آموزهایی باسوادهای کاغذی

دانش آموزان درس‌خوان که تکلیفشان معلوم است اما آن‌هایی که تنبلی و رفاه و خوش‌گذرانی را بر رنج درس خواندن ترجیح می‌دهند و صرفاً در ایام امتحان با استفاده از روش تقلب پاسخ‌های خود را ارائه می‌دهند، تنها باسوادهای کاغذی هستند که سوادشان روی کاغذ با نمرات بالا ثبت‌شده اما در عمل و واقعیت هنوز خیلی لنگ می‌زنند.

 

نبود امکان ارزیابی دقیق دانش آموزان در برخی مدارس یکی دیگر از معضلات آموزش مجازی است، دانش‌آموزانی که با نمرات عالی سال تحصیلی را پشت سر گذاشته و درس‌ها را نیز در همان‌جا در کنج انبار ذهن خود خاک کردند، وقتی وارد مقاطع بالاتر می‌شوند نه‌تنها رحم معلم را بیشتر می‌کنند بلکه خود و خانواده و سایر دانش آموزان را نیز تحت تأثیر می‌گذارند.

 

 

کابوس آموزش مجازی گریبان گیر مناطق محروم

در مناطق محروم اما این معضلات دوچندان است، مناطقی که از نعمت خطوط اینترنت و گوشی‌های همراه و تبلت و هرگونه وسیلهٔ ارتباطی بی‌بهره‌اند و تنها ورق زدن مشتی کتاب در ایام کرونا نصیبشان شده و آه حسرتی که از دل برمی‌آورند.

 

در سیستان و بلوچستان روستاهایی هنوز وجود دارد که نه‌تنها خطوط تلفن و اینترنت نداشته بلکه از نعمت برق هم بی‌نصیب‌اند، دیگر نبود گاز و وسایل سرمایشی و گرایشی که بماند!

 

سال گذشته به همت خیرین و آموزش‌وپرورش تعدادی تبلت و تلفن هوشمند به کودکان چابهاری اعطا شد، اما حل مشکلات سیستان و بلوچستان نیازمند تدابیر عمیق و ریشه‌ای است چراکه همین وسیلهٔ به‌ظاهر مفید می‌تواند در نبود سواد رسانه و فرهنگ استفاده از آن، به همان اندازه خطرناک بوده و آینده کودکان و نوجوانان را به خطر بی اندازد.

 

روز گذشته پرویز پرستویی با انتشار فیلمی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، بااشاره به نبود امکانات تا ترک تحصیل دانش آموزان مناطق کم برخوردار، گفت: برنامه ای که دیگر شاد نیست. چون بخشی از کودکان و دانش آموزان محروم ، امکان دسترسی و ادامه تحصیل را از طریق آن ندارند. حتما ضرورت دارد آموزش و پرورش تصمیمی منطقی در قبال تحصیل این دانش آموزان داشته باشد. تصمیمی که هم سلامت این دانش آموزان را حفظ کند و هم با امکانات محدود آنها برای ادامه تحصیل هماهنگی داشته باشد.کرونا هم بهانه ای شده است تا شرایط و روزگار زندگی خود و مردمی که در کنار ما زندگی میکنند را بهتر ببینیم.

 

 

 

شروع سال تحصیلی جدید و پروندهٔ ناتمام سال گذشته 

بااینکه سال تحصیلی 98 با همه خوبی‌ها و بدی‌های آموزش مجازی‌اش گذشت سال تحصیلی 99 در حالی در آستانه شروع است که بسیاری از کودکان و نوجوانان مناطق محروم و روستاهای سیستان و بلوچستان نیازمند اعطای تسهیلات آموزشی آن‌هم به‌صورت رایگان هستند.

 

 

طبق اصل چهل و سوم:

دولت موظف است برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده و زمینه‌های آن را برای هر ایرانی فراهم کند.

 

 

هم‌چنین بند 12 از اصل سوم:

به پی‌ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه می‌پردازد.

 

حال دولت باید پاسخگوی نیازهای دانش آموزان از تغذیه تا فراهم کردن امکان تحصیل باشد

 

اینه ریاست جمهوری در سخنرانی‌های خود بر نقاط مثبت عملکرد دولت تأکید داشته و به آن‌ها مفتخر است جای بسی تشکر و قدردانی داشته اما همیشه دیدن نیمهٔ پر لیوان سودمند نبوده و باید گاه نیمهٔ خالی آن را نیز دید.

 

دولت‌مردان باید چون اقشار سطح پایین جامعه زندگی کنند تا درد مردم را درک کرده و فکری به حالشان کنند، به‌یقین هیچ فقیری تابه‌حال ویلاهای چند صد متری و استخرهای لوکس، ماشین‌های رده‌بالا را ندیده چه رسد به اینکه از آن‌ها استفاده کند.

 

 

گزارش از رضوانه قاسم زاده

 

انتهای پیام/

منبع : sbpress.ir

نظرات شما

capcha