خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان

کد: 5877
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۰۹:۳۵
گران بها بودن سواحل مکران

چرا احداث شهر فرودگاهی چابهار برای توسعه سواحل راهبردی مکران باید اجرایی شود؟

چرا احداث شهر فرودگاهی چابهار برای توسعه سواحل راهبردی مکران باید اجرایی شود؟
نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: سواحل راهبردی مکران به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب گنج پنهانی‌ است که باید شکوفا شود و احداث شهر فرودگاهی از ضرورت‌های انکارناپذیر توسعه این سواحل راهبردی ا‌ست.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با اس.بی پرس، در چابهار اظهار داشت: چابهار شاهراه کریدور شمال به جنوب و شرق و غرب جهان است و در نقشه‌ها و برآوردهای بین‌المللی به‌‌عنوان متصل‌کننده کانون‌های بزرگ‌ جمعیتی کشورهای حوزه اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و تا شرق اروپا مطرح است.

 

وی افزود: سواحل راهبردی مکران به‌تعبیر رهبر معظم انقلاب گنج پنهانی‌ است که باید شکوفا شود و احداث شهر فرودگاهی یکی‌از ضرورت‌های انکارناپذیر توسعه این سواحل راهبردی ا‌ست.

 

نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این شهر فرودگاهی نه‌‌تنها برای جابه‌جایی مسافر که برای صادرات کالا، صادرات مجدد کالا و ترانزیت آن اهمیت ویژه‌ای دارد و منطقه آزاد چابهار را به مرز هوایی برای توسعه اقتصادی و ارتباطات بین‌المللی متصل می‌کند.

 

به گزارش اس.بی پرس،  عملیات اجرایی پروژه احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار که به‌تازگی آغاز شده بود، حالا متوقف شده است؛ فرودگاهی که از تیرماه با اعتباری بالغ‌ بر 480 میلیارد تومان آغاز شده و قرار بوده تا سال آینده در مجموع با یک‌هزار میلیارد تومان منابع منطقه آزاد چابهار به‌ بهره‌برداری برسد.

 

همچنین در مرادماه یک ماه بعد از شروع احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار، فرودگاه فعلی نظامی در کنارک که استفاده مسافری از آن می‌شد به‌شکلی غیرمنتظره تعطیل شد؛ شرکت مالک فرودگاه چابهار ــ کنارک اعلام کرد: "به‌‌علت تعمیرات سطح پروازی و سیستم‌های ناوبری و رفع ایرادات به‌‌وجودآمده در بخش‌های سوخت‌رسانی، باند فرودگاه چابهار تا اطلاع ثانوی مسدود است و امکان نشست و برخاست پروازهای مسافری را ندارد."

 

استاندار سیستان و بلوچستان بعد از تعطیلی غیرمنتظره فرودگاه طی مصاحبه‌ای گفت: "گفته مى‌شود متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند".سعید چلندی معاون ترانزیت منطقه آزاد چابهار هم گفت: "دلیلی مشخص و منطقی برای تعطیلی فرودگاه ارائه نکردند".

 

این گفته‌ها گمان‌ها برای تعطیلی فرودگاه کنارک به‌‌خاطر احداث فرودگاه جدید را تقویت کرد. با پیگیری و میانجی‌گری رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و حضور او در منطقه، فرودگاه کنارک 26 شهریورماه 99 باز شد و روند احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار هم ادامه یافت. اما دوباره خبرها از کندی روند احداث در دو هفته گذشته حکایت داشت که اس.بی پرس،  دراین گزارشبه موضوع پرداخت.

 

حالا اما عملاً روند احداث متوقف شده است، موضوعی که با وجود پیگیری خبرنگاران اس.بی پرس،  هنوز علت آن شفاف نشده است.

 

 

 


download

منبع : tasnimnews.com

نظرات شما

capcha