خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان


کد: 5982
۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۹:۳۶
کارشناس امور اقتصادی مطرح کرد؛

شهر فرودگاهی چابهار؛ میانبر ایران برای رسیدن به ابرقدرت‌های اقتصادی/ تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل حلقه گمشده توسعه و پیشرفت کشور است

شهر فرودگاهی چابهار؛ میانبر ایران برای رسیدن به ابرقدرت‌های اقتصادی/ تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل حلقه گمشده توسعه و پیشرفت کشور است
سروش کیانی قلعه سرد گفت: زیرساخت های حمل و نقلی و امکانات متناظر با آن برای مناطق آزاد حیاتی است و قطعا این شهر فرودگاهی با توجه به نقشی که چابهار در زمینه صنعت و تجارت ایفا خواهد کرد بسیار حائز اهمیت است.

به گزارشاس.بی پرس، سروش کیانی قلعه سرد؛ کارشناس امور اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون، با اشاره به پروژه شهر فرودگاهی چابهار در کنار فرودگاه کنارک که به دلیل توسعه سواحل مکران به یک طرح مهم تبدیل شده است بیان کرد: بندر چابهار از مهمترین بنادر ایران و به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد بین‌المللی از طریق اقیانوس هند دارای موقعیت استراتژیک در کریدورهای بین‌المللی بوده و یکی از با صرفه‌ترین مسیرها برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا است.

 

وی گفت: چابهار، با توجه به موقعیت مکانی استثنایی، یکی از مهمترین نقاط حمل‌و نقل بین‌المللی محسوب می‌شود و بهره‌مندی از این موقعیت راهبردی و تبدیل آن به یک مزیت رقابتی منطقه‌ای، مستلزم ایجاد نظام حمل‌و نقل مرکب است که در صورت احداث فرودگاه باری و مسافری چابهار تکمیل می‌شود؛ در غیر این‌صورت موقعیت استثنایی چابهار تبدیل به یک مزیت رقابتی در منطقه نخواهد شد.

 

این کارشناس با اشاره به احداث شهر فرودگاهی با وجود فرودگاه کنارک به دلیل نوع نگاه به این بندر و افق دید ما نسبت به آینده کشور است افزود: در زمینه نوع نگاه اگر بندر چابهار را یک بندر معمولی مانند دیگر بنادر کشور بدانیم با وجود فرودگاهی در نزدیکی آن دیگر ضرورتی به ساخت شهر فرودگاهی نیست اما اگر بندر چابهار را در قامت خودش یعنی تنها بندر اقیانوسی و دروازه مهم اقتصادی و تجاری کشور بدانیم قطعا زیرساختهایی مانند شهر فرودگاهی یک امر ضروری و لازمه پیشرفت بوده که زمان احداث آن دیر و گذشته است.

 

وی ادامه داد: اگر در زمینه افق دید بندر چابهار را در همین ابعاد فعلی اقتصاد کشور (به لحاظ های گوناگون جمعیتی، اقتصادی، سیاسی، روابط خارجی و... ) ببینم، فرودگاه فعلی منطقه کفاف شرایط آن را می دهد اما اگر آن را در چشم انداز آینده توسعه سیاسی و اقتصاد ایران به عنوان مرکز اقتصاد دریامحور کشور ترسیم کنیم یقینا احداث این گونه زیرساخت ها بلاتردید است.

 

کیانی با اشاره به اینکه احداث فرودگاه برای توسعه سواحل مکران که مورد توجه رهبر انقلاب است، بسیار مهم است تصریح کرد: توسعه بدون رشد و رشد بدون وجود زیرساخت ها امکان پذیر نیست، نمی توان بدون این گونه زیرساختهایی که پیشران تمام ابعاد اقتصاد کشور هستند انتظار بهبود و تغییر مثبتی داشت.

 

وی گفت: ایجاد زیرساخت ها در تمام ابعاد یک موضوع قابل توجه برای توسعه است که باید اتفاق بیفتد و این ضعف شدید چابهار در زمینه زیرساخت ها بوده که رفع کمبودها نیازمند توجه جدی و ویژه است.

 

کیانی با اشاره به ظرفیت های بالقوه و بالفعل گردشگری و توریستی منطقه در جذب گردشگر خارجی و داخلی و اقتصاد توریسم محور اذعان کرد: یکی از عواملی که باعث شده گردشگری چابهار علی رغم تمامی ظرفیت های منحصر به فردش رونق چندانی نداشته باشد کمبود امکانات دسترسی به این منطقه است، بی گمان با ادامه وضعیت کنونی نمی توان امید چندانی به رونق این صنعت پردرآمد داشت.

 

وی ادامه داد: در بعد داخلی با توجه به فاصله بسیار زیاد چابهار با دیگر نقاط کشور قطعا هدف گذاری باید مبتنی بر توسعه حمل و نقل هوایی باشد، در بعد بین المللی نیز به هر میزانی که امکانات دسترسی به این منطقه افزایش و بهبود یابد بی گمان اقبال گردشگران به این منطقه نیز افزایش خواهد یافت.

 

کارشناس اقتصادی اظهار کرد: یکی از ظرفیت های این شهر فرودگاهی تبدیل شدن به یک مرکز ویژه بین المللی در تمام ابعاد حمل و نقلی است که در عرصه بین المللی و جابجایی مسافر با توجه به تردد بسیاری از مردم به کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس نقش پررنگی دارد و شهر فرودگاهی دبی نمونه مشابهی در این زمینه است که تمام کارکردهای حمل و نقلی را پوشش می دهد و قطعا این شهر فرودگاهی نیز به دنبال نقش آفرینی مشابه در ایران خواهد بود.

 

وی نقش موثرفرودگاه در کنار راه آهن را برای مبادلات تجاری و صنعتی برای کشور ما، همسایگان و انتقال تجارت به اروپا حیاتی عنوان کرد و گفت: در کنار راه آهن این شهر فرودگاهی می تواند چابهار را به یک مرکز حمل و نقل ترکیبی تبدیل کند امری که مزیت های بسیار زیادی به لحاظ اقتصاد حمل و نقل چه در سطح کشوری و چه در سطح بین المللی ایفا می کند، کاهش در هزینه های مبادلات تجاری با ایجاد این مرکز حمل و نقلی منافع بسیار زیادی برای کشورهای همسایه در زمینه تجارت با اروپا ایجاد خواهد کرد.

 

کیانی افزود: نیاز بازارچه های بین المللی در دسترسی به امکانات حمل و نقلی بسیار حیاتی و این مساله به ویژه برای بازارچه های تازه تاسیس دارای اهمیت دو چندانی دارد و این مرکز حمل و نقلی می تواند در رشد این دو بازارچه بین المللی با امکانات ویژه ای که به لحاظ دسترسی ایفا می کند موثر باشد امری که بسیاری از بازارچه های مرزی استان در حال حاضر فاقد آن بوده و در این زمینه به شدت دچار ضعف هستند.

 

وی با اشاره به شهر فرودگاهی چابهار با توجه به سرمایه گذاری کشورهای بزرگ اقتصادی و تاثیرگذار نظیر چین، هند، افغانستان و روسیه که می تواند برای کاهش زمان و جابجایی راحتر ایفا کند و اتصال آنها به هم در تجارت جهانی رقم بخورد، یادآور شد: چهار کشور نام برده به شدت در زمینه استفاده از ظرفیت های ایران در زمینه حمل و نقل مانند کریدور شمال به جنوب که کشورهای هند و روسیه به دنبال آن هستند، پیگیر و دارای برنامه بوده و یا برنامه های اتصال به دریا کشوهای محصور در خشکی مانند افغانستان و در تمام این برنامه ها چابهار محور اصلی می باشد و بی گمان ظرفیت های حمل و نقلی آن دارای نقش ویژه ای است.

 

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: شهر فرودگاهی برای تسلط منطقه ای جمهوری اسلامی در زمینه نظامی و امنیتی که به طور مستقیم رهیافت آن است، اهمیت زیادی دارد و با توسعه ای که در پی این گونه زیرساخت ها بر اقتصاد منطقه ای و کشور دارند و زمینه را برای ایجاد امنیت پایدار مبتنی بر توسعه اقتصادی فراهم می کند، شکل خواهد گرفت.

 

 

 

 

انتهای پیام/

منبع : dana.ir

نظرات شما

capcha

داغ های مجازی