خبرگزاری مردمی سیستان و بلوچستان

کد: 6990
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۱۰:۲۷
اس.بی پرس گزارش می‌دهد؛

سه عضو هیئت علمی دانشگاه زابل در جمع 2 درصد پژوهشگران برتر دنیا

تعداد ۴۳۳ پژوهشگر ایرانی در لیست دو درصد دانشمند برتر دنیا قرار گرفته‌اند که در این لیست سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه زابل بر مبنای شاخص‌های استنادی مقاله نیز حضور دارند.

به گزارش اس.بی پرس، امروزه استناد به مقالات به عنوان مهمترین شاخص ارزیابی و اثرگذاری پژوهش در سطح بین المللی پذیرفته شده است و طی دهه‌های اخیر نیز، شاخص‌های مختلفی توسط پایگاه‌های استنادی به منظور ارزیابی و رتبه‌بندی پژوهشگران، سازمانها، کشورها، نشریات ارائه شده است که از جمله آنها می‌توان به ضریب تاثیر، ضریب نفوذ، SJR، Citescore، مقالات داغ و پراستناد، دانشمندان یک درصد و ده درصد برتر و ... نام برد.

در همین راستا، اخیرا، در پژوهشی که توسط پژوهشگران دانشگاه استنفورد ایالات متحده آمریکا با استفاده از یک شاخص ترکیبی به بررسی پژوهشگران دو درصد برتر در حوزه ‌های مختلف علمی پرداخته است. نتیجه این پژوهش در مجله دسترسی آزاد PLOS BIOLOGY منتشر شده است که دارای ضریب تاثیر ۰۷۶/۷ می باشد.

این رده بندی مبتنی بر پایگاه داده پژوهشی دانشمندان به تفکیک در دو بازه زمانی بلند مدت (تا پایان سال ۲۰۱۹) و کوتاه مدت (فقط سال ۲۰۱۹) انجام شده است و در آخرین به روزرسانی این پایگاه داده که براساس استنادات ارجاعی پایگاه داده علمی اسکوپوس انجام شده است، تعداد ۴۳۳ پژوهشگر ایرانی در لیست دو درصد دانشمند برتر قرار گرفته اند.

سه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه زابل برمبنای شاخص های استنادی مقاله در میان دو درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته اند که دو نفر در بازه زمانی بلندمدت و یک نفر در بازه زمانی کوتاه مدت این پژوهش قرار گرفته‌اند.

- آقای دکتر مصطفی خواجه استاد تمام دانشکده علوم پایه با تعداد ۱۰۸ مقاله در بازه زمانی بلند مدت در حوزه شیمی تجزیه

- آقای دکتر بهروز کشته گر دانشیار دانشکده فنی و مهندسی با تعداد ۷۰ مقاله در بازه بلند مدت در حوزه مهندسی مکانیک و حمل و نقل

- آقای دکتر محمدرضا رخشانی استادیار دانشکده فنی و مهندسی با تعداد ۱۷ مقاله در بازه زمانی کوتاه مدت در حوزه فیزیک و اپتیک.

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه زابل ضمن عرض تبریک به این عزیزان و آرزوی موفقیت برای آنها در سایر امور علمی، به همکاران محترم هیات علمی توصیه می‌کند که به منظور کسب جایگاه و اعتبار علمی بیشتر، دقت نظر بیشتری در خصوص انتخاب نشریات مناسب به منظور انتشار مقالات خود اقدام نمایند.

گفتنی است امکان دسترسی به پایگاه‌های استنادی اسکوپوس و WoS برای جستجوی نشریات مناسب از طریق وب‌سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه امکان‌پذیر است و این حوزه آمادگی خود را جهت مشاوره پژوهشگران دانشگاه در انتخاب مجلات مناسب اعلام می‌نماید.

انتهای پیام/